Show simple item record

The "Paradox of Fiction" and Emotion in Sports Films
dc.contributor.advisorZuska, Vlastimil
dc.creatorSýkora, Matěj
dc.date.accessioned2017-05-16T02:12:44Z
dc.date.available2017-05-16T02:12:44Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/54435
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá otázkou paradoxu fikce a sledováním emocí u recipientů filmových děl se sportovní tematikou. Práce je rozčleněna do čtyř hlavních kapitol. V prvních dvou se snaží o vymezení klíčových pojmů fikce (fikčního světa) a emoce. Třetí oddíl stručně shrnuje nejvýznamnější dosavadní teorie zabývající se paradoxem fikce (Radford a Weston, Walton aj.) a nabízí nástin možného řešení problému v návaznosti na neurobiologická zkoumání Antonia Damasia a vybrané koncepty estetiky a psychologie jako jsou Bulloughova psychická distance nebo Worringerova empatie. Čtvrtý oddíl je věnován emocím diváků sportovní kinematografie. Na pozadí předchozích závěrů i pozorování diváckých emocí v reálném sportu zde práce upozorňuje na význam zakoušení emocí ve fikčních světech sportovních filmů. Klíčová slova: emoce, fikce, empatie, simulace, somatické markery, sport.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the paradox of fiction and emotion of recipients of sports films. The work is divided into four main chapters. The first two aim to define the key terms fiction (the fictional world) and emotion. The third chapter briefly summarizes the most important theories dealing with the paradox of fiction (Radford and Weston, Walton, etc.) and offers an outline of a possible solution to the problem following neurobiological explorations of Antonio Damasio and selected concepts of aesthetics and psychology as Bullough's psychical distance or Worringer's empathy. The fourth chapter focuses on viewers' emotion in sports cinematography. On the background of previous conclusions and observing spectators' emotional responses in real sport here the work highlights the importance of experiencing emotions in fictional worlds of sports films. Key words: emotion, fiction, empathy, simulation, somatic markers, sport.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectemocecs_CZ
dc.subjectfikcecs_CZ
dc.subjectestetický prožitekcs_CZ
dc.subjectsimulacecs_CZ
dc.subjectsportcs_CZ
dc.subjectfilmcs_CZ
dc.subjectemotionen_US
dc.subjectfictionen_US
dc.subjectaesthetic experienceen_US
dc.subjectsimulationen_US
dc.subjectsportsen_US
dc.subjectfilmen_US
dc.title"Paradox fikce" a emoce ve sportovních filmechcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-02-12
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId93569
dc.title.translatedThe "Paradox of Fiction" and Emotion in Sports Filmsen_US
dc.contributor.refereeDadejík, Ondřej
dc.identifier.aleph001557447
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá otázkou paradoxu fikce a sledováním emocí u recipientů filmových děl se sportovní tematikou. Práce je rozčleněna do čtyř hlavních kapitol. V prvních dvou se snaží o vymezení klíčových pojmů fikce (fikčního světa) a emoce. Třetí oddíl stručně shrnuje nejvýznamnější dosavadní teorie zabývající se paradoxem fikce (Radford a Weston, Walton aj.) a nabízí nástin možného řešení problému v návaznosti na neurobiologická zkoumání Antonia Damasia a vybrané koncepty estetiky a psychologie jako jsou Bulloughova psychická distance nebo Worringerova empatie. Čtvrtý oddíl je věnován emocím diváků sportovní kinematografie. Na pozadí předchozích závěrů i pozorování diváckých emocí v reálném sportu zde práce upozorňuje na význam zakoušení emocí ve fikčních světech sportovních filmů. Klíčová slova: emoce, fikce, empatie, simulace, somatické markery, sport.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the paradox of fiction and emotion of recipients of sports films. The work is divided into four main chapters. The first two aim to define the key terms fiction (the fictional world) and emotion. The third chapter briefly summarizes the most important theories dealing with the paradox of fiction (Radford and Weston, Walton, etc.) and offers an outline of a possible solution to the problem following neurobiological explorations of Antonio Damasio and selected concepts of aesthetics and psychology as Bullough's psychical distance or Worringer's empathy. The fourth chapter focuses on viewers' emotion in sports cinematography. On the background of previous conclusions and observing spectators' emotional responses in real sport here the work highlights the importance of experiencing emotions in fictional worlds of sports films. Key words: emotion, fiction, empathy, simulation, somatic markers, sport.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990015574470106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV