"Paradox fikce" a emoce ve sportovních filmech
The "Paradox of Fiction" and Emotion in Sports Films
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54435Identifikátory
SIS: 93569
Katalog UK: 990015574470106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [23988]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
12. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
emoce, fikce, estetický prožitek, simulace, sport, filmKlíčová slova (anglicky)
emotion, fiction, aesthetic experience, simulation, sports, filmTato bakalářská práce se zabývá otázkou paradoxu fikce a sledováním emocí u recipientů filmových děl se sportovní tematikou. Práce je rozčleněna do čtyř hlavních kapitol. V prvních dvou se snaží o vymezení klíčových pojmů fikce (fikčního světa) a emoce. Třetí oddíl stručně shrnuje nejvýznamnější dosavadní teorie zabývající se paradoxem fikce (Radford a Weston, Walton aj.) a nabízí nástin možného řešení problému v návaznosti na neurobiologická zkoumání Antonia Damasia a vybrané koncepty estetiky a psychologie jako jsou Bulloughova psychická distance nebo Worringerova empatie. Čtvrtý oddíl je věnován emocím diváků sportovní kinematografie. Na pozadí předchozích závěrů i pozorování diváckých emocí v reálném sportu zde práce upozorňuje na význam zakoušení emocí ve fikčních světech sportovních filmů. Klíčová slova: emoce, fikce, empatie, simulace, somatické markery, sport.
This bachelor thesis deals with the paradox of fiction and emotion of recipients of sports films. The work is divided into four main chapters. The first two aim to define the key terms fiction (the fictional world) and emotion. The third chapter briefly summarizes the most important theories dealing with the paradox of fiction (Radford and Weston, Walton, etc.) and offers an outline of a possible solution to the problem following neurobiological explorations of Antonio Damasio and selected concepts of aesthetics and psychology as Bullough's psychical distance or Worringer's empathy. The fourth chapter focuses on viewers' emotion in sports cinematography. On the background of previous conclusions and observing spectators' emotional responses in real sport here the work highlights the importance of experiencing emotions in fictional worlds of sports films. Key words: emotion, fiction, empathy, simulation, somatic markers, sport.