Teaching Northern Irish Accents
Výuka severoirských akcentů angličtiny
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53716Identifiers
Study Information System: 95958
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Žďárek, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Severoirské akcenty, výuka výslovnosti, výuka akcentů, rhoticita, intonaceKeywords (English)
Northern Irish accents, pronunciation teaching, accent teaching, rhoticity, intonationTato diplomová práce se zaměřuje na popis hlavních znaků akcentů anglického jazyka používaných mluvčími v Severním Irsku a na využití těchto akcentů ve školní výuce anglického jazyka. V teoretické části text předkládá informace o vývoji anglického jazyka v dané lokalitě. Udává dělení akcentů a jejich podrobnější charakteristiku v porovnání s britským standardem. Následující praktická část je pak zaměřena na aplikaci těchto teoretických poznatků a jejich využití ve výuce anglického jazyka v prostředí českého gymnázia. Popisuje proces přípravy výukových materiálů a plánu hodiny a jejich následnou aplikaci v ukázkových hodinách. Hodnocení zahrnutých aktivit je založeno na zpětné vazbě studentů, o které pojednává poslední kapitola.
The diploma thesis deals with the major accents of English used by Northern Irish speakers and their application in teaching English as a foreign language. In the theoretical part of the text, the fundamental information concerning the language development in the given area is put forward. Furthermore, it concentrates on the division of particular accents and attempts for their characterisation in comparison to Received Pronunciation. In the following practical part, the text concentrates on the application of the theoretical findings in lessons for English language students at a Czech grammar school. It describes the preparation of the teaching materials and of the lesson plan, and their subsequent application in sample lessons. The evaluation of the activities is based on the student feedback which is discussed in the final chapter.