Zobrazit minimální záznam

Reliefisation and Parenthesis in Current Czech Publicistic Texts
dc.contributor.advisorJanovec, Ladislav
dc.creatorPaťchová, Petra
dc.date.accessioned2017-05-15T22:50:56Z
dc.date.available2017-05-15T22:50:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53706
dc.description.abstractPředmětem této diplomové práce je reliéfizace a parenteze v současných českých publicistických textech. Oba tyto jazykové jevy jsou prostředkem tzv. hierarchizace textu, tedy významového odstupňování, které umožňuje autorovi vybrané informace prezentovat jako méně důležité, doplňující základní sdělení či je naopak zdůraznit a upozornit na ně. Cílem práce je na základě analyzovaného materiálu zmapovat výskyt reliéfizace a parenteze v současných publicistických textech, ze syntaktického hlediska klasifikovat jednotlivé typy a identifikovat motivaci jejich užívání. Teoretická část přináší shrnutí poznatků týkajících se daných jazykových jevů a v případě parenteze i vlastní kritéria pro určení pojmu (což bylo nutné vzhledem k nejednotnému pojetí u jednotlivých autorů). Praktická část poskytuje podrobnou klasifikaci syntakticky začleněných (reliéfizovaných) a nezačleněných (parentetických) výrazů v textu. Klíčová slova: reliéfizace, parenteze, publicistický textcs_CZ
dc.description.abstractThe thesis' topics are a reliefisation (literally rising from) and a parenthesis in contemporary written published Czech. Both of these lingusitic phenomena represent the instruments of the text hierarchisation, that means a magnitude of importance, so that an author may present selected informations in the way of emphasization, notification, or, conversely, as less significant completion, addition of the main message. By collected readings analysis, the thesis' purpose is to plot the incidences of reliefisation and parentesis in current published texts; the syntactic aspect comprises the clasification of individual varieties of presented phenomena, and the identification of the motives of their utilization. The theoretical section yields the synthesis of findings about that phenomena, and, in the case of parenthesis, it also brings intrinsic criteria for the definitions of terms - necessary approach due to interpersonal differencies in linguists' conceptions of the topics. The practical section provides detailed classification of syntactic text-included (reliefisied) and text-excluded (parenthetic) phrases. Keywords: reliefisation, parenthesis, journalistic styleen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectreliéfizacecs_CZ
dc.subjectparentezecs_CZ
dc.subjectpublicistický textcs_CZ
dc.subjectreliefisationen_US
dc.subjectparenthesisen_US
dc.subjectjournalistic styleen_US
dc.titleReliéfizace a parenteze v současných českých publicistických textechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-01-08
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId95645
dc.title.translatedReliefisation and Parenthesis in Current Czech Publicistic Textsen_US
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
dc.identifier.aleph001672653
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Arten_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Arten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředmětem této diplomové práce je reliéfizace a parenteze v současných českých publicistických textech. Oba tyto jazykové jevy jsou prostředkem tzv. hierarchizace textu, tedy významového odstupňování, které umožňuje autorovi vybrané informace prezentovat jako méně důležité, doplňující základní sdělení či je naopak zdůraznit a upozornit na ně. Cílem práce je na základě analyzovaného materiálu zmapovat výskyt reliéfizace a parenteze v současných publicistických textech, ze syntaktického hlediska klasifikovat jednotlivé typy a identifikovat motivaci jejich užívání. Teoretická část přináší shrnutí poznatků týkajících se daných jazykových jevů a v případě parenteze i vlastní kritéria pro určení pojmu (což bylo nutné vzhledem k nejednotnému pojetí u jednotlivých autorů). Praktická část poskytuje podrobnou klasifikaci syntakticky začleněných (reliéfizovaných) a nezačleněných (parentetických) výrazů v textu. Klíčová slova: reliéfizace, parenteze, publicistický textcs_CZ
uk.abstract.enThe thesis' topics are a reliefisation (literally rising from) and a parenthesis in contemporary written published Czech. Both of these lingusitic phenomena represent the instruments of the text hierarchisation, that means a magnitude of importance, so that an author may present selected informations in the way of emphasization, notification, or, conversely, as less significant completion, addition of the main message. By collected readings analysis, the thesis' purpose is to plot the incidences of reliefisation and parentesis in current published texts; the syntactic aspect comprises the clasification of individual varieties of presented phenomena, and the identification of the motives of their utilization. The theoretical section yields the synthesis of findings about that phenomena, and, in the case of parenthesis, it also brings intrinsic criteria for the definitions of terms - necessary approach due to interpersonal differencies in linguists' conceptions of the topics. The practical section provides detailed classification of syntactic text-included (reliefisied) and text-excluded (parenthetic) phrases. Keywords: reliefisation, parenthesis, journalistic styleen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
dc.identifier.lisID990016726530106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV