Show simple item record

Programmable non-human actors - analysis of geeks' sociotechnical imaginary
dc.contributor.advisorFabuš, Pavol
dc.creatorMichalik, Tadeáš
dc.date.accessioned2020-08-20T10:28:47Z
dc.date.available2020-08-20T10:28:47Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53557
dc.description.abstractIn this qualitative research I analysed two on-line discussions of "computer geeks" about a possible implementation of a distributed version control system called GitHub into the process of law-making. In the theoretical chapter I recapitulated how technology has been traditionally approached in Western Culture and how it it approached in newer social theories of technology. Then I presented geeks in their political context. Geeks define themselves in relation to computer technology, they program the technology, they are it's authors. In reseach chapter, I analyse their discussion using the social imaginary concept to find out how they understand the artifacts they make, how they relate to society through technology and what role tehcnologies play in their politics. Through investigating this sociotechnical imaginary, I tried to arrive at an understanding of their world and an understanding of what kind of actor technology is for them. I relate these findings to the way technology has been traditionally approached in Western Culture and tried do shed light on some of the changes the Standard Narrative has undergone in their imagination. At the same time, I analyse the processes at work in geeks' imaginary while they proselytize a "technology" as their own fetishised relationships.en_US
dc.description.abstractV tomto kvalitativním výzkumu jsem analyzoval dvě diskuse počítačových geeků, vztahující se k možnosti uplatnění distribuované verzovací platformy GiHub v legislativním procesu. V teoretické části jsem se zabýval standardním pojetím technologií na Západě a alternativními sociálními teoriemi technologií. Dále jsem situoval geeky do odpovídajícího politického kontextu. Geekové se definují na základě svého vztahu k počítačovým technologiím, sami je programují a jsou kolektivně jejich autory. Ve výzkumné části analyzuji jejich diskusi z pohledu sociotechnické imaginace, abych zjistil, jakým způsobem rozumí artefaktům, které vytvářejí, jak se skrze technologie vztahují ke společnosti a jakou roli v jejich politice technologie hrají. Skrze zkoumání sociotechnické imaginace se pak pokouším propracovat k jejich předporozumění světu a zjistit, jakým typem aktéra pro ně technologie jsou. Tato zjištění dávám do kontextu se standardním přístupem k techologiím a nastiňuji změny, které se oproti standardnímu narativu objevují. Zároveň analyzuji procesy, které se v sociální imaginaci geeků odehrávají, když se snaží o propagaci vlastních forem spolupráce skrze fetišizaci technologií.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectgeeksen_US
dc.subjectprogrammersen_US
dc.subjectopen-sourceen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectsociotechnical systemen_US
dc.subjectsocial imaginaryen_US
dc.subjectsociotechnical imaginaryen_US
dc.subjectnon-human actorsen_US
dc.subjectgeekovécs_CZ
dc.subjectprogramátořics_CZ
dc.subjectopen-sourcecs_CZ
dc.subjecttechnologiecs_CZ
dc.subjectsociotechnický systemcs_CZ
dc.subjectsociální imaginacecs_CZ
dc.subjectsociotechnická imaginacecs_CZ
dc.subjectne-lidští aktéřics_CZ
dc.titleProgramovatelní nelidští aktéři - analýza sociotechnické imaginace geekůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-17
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId125214
dc.title.translatedProgrammable non-human actors - analysis of geeks' sociotechnical imaginaryen_US
dc.contributor.refereePospíšilová, Marie
dc.identifier.aleph001605438
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology and Social Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální antropologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology and Social Anthropologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csV tomto kvalitativním výzkumu jsem analyzoval dvě diskuse počítačových geeků, vztahující se k možnosti uplatnění distribuované verzovací platformy GiHub v legislativním procesu. V teoretické části jsem se zabýval standardním pojetím technologií na Západě a alternativními sociálními teoriemi technologií. Dále jsem situoval geeky do odpovídajícího politického kontextu. Geekové se definují na základě svého vztahu k počítačovým technologiím, sami je programují a jsou kolektivně jejich autory. Ve výzkumné části analyzuji jejich diskusi z pohledu sociotechnické imaginace, abych zjistil, jakým způsobem rozumí artefaktům, které vytvářejí, jak se skrze technologie vztahují ke společnosti a jakou roli v jejich politice technologie hrají. Skrze zkoumání sociotechnické imaginace se pak pokouším propracovat k jejich předporozumění světu a zjistit, jakým typem aktéra pro ně technologie jsou. Tato zjištění dávám do kontextu se standardním přístupem k techologiím a nastiňuji změny, které se oproti standardnímu narativu objevují. Zároveň analyzuji procesy, které se v sociální imaginaci geeků odehrávají, když se snaží o propagaci vlastních forem spolupráce skrze fetišizaci technologií.cs_CZ
uk.abstract.enIn this qualitative research I analysed two on-line discussions of "computer geeks" about a possible implementation of a distributed version control system called GitHub into the process of law-making. In the theoretical chapter I recapitulated how technology has been traditionally approached in Western Culture and how it it approached in newer social theories of technology. Then I presented geeks in their political context. Geeks define themselves in relation to computer technology, they program the technology, they are it's authors. In reseach chapter, I analyse their discussion using the social imaginary concept to find out how they understand the artifacts they make, how they relate to society through technology and what role tehcnologies play in their politics. Through investigating this sociotechnical imaginary, I tried to arrive at an understanding of their world and an understanding of what kind of actor technology is for them. I relate these findings to the way technology has been traditionally approached in Western Culture and tried do shed light on some of the changes the Standard Narrative has undergone in their imagination. At the same time, I analyse the processes at work in geeks' imaginary while they proselytize a "technology" as their own fetishised relationships.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV