Programovatelní nelidští aktéři - analýza sociotechnické imaginace geeků
Programmable non-human actors - analysis of geeks' sociotechnical imaginary
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53557Identifikátory
SIS: 125214
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pospíšilová, Marie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
geekové, programátoři, open-source, technologie, sociotechnický system, sociální imaginace, sociotechnická imaginace, ne-lidští aktéřiKlíčová slova (anglicky)
geeks, programmers, open-source, technology, sociotechnical system, social imaginary, sociotechnical imaginary, non-human actorsV tomto kvalitativním výzkumu jsem analyzoval dvě diskuse počítačových geeků, vztahující se k možnosti uplatnění distribuované verzovací platformy GiHub v legislativním procesu. V teoretické části jsem se zabýval standardním pojetím technologií na Západě a alternativními sociálními teoriemi technologií. Dále jsem situoval geeky do odpovídajícího politického kontextu. Geekové se definují na základě svého vztahu k počítačovým technologiím, sami je programují a jsou kolektivně jejich autory. Ve výzkumné části analyzuji jejich diskusi z pohledu sociotechnické imaginace, abych zjistil, jakým způsobem rozumí artefaktům, které vytvářejí, jak se skrze technologie vztahují ke společnosti a jakou roli v jejich politice technologie hrají. Skrze zkoumání sociotechnické imaginace se pak pokouším propracovat k jejich předporozumění světu a zjistit, jakým typem aktéra pro ně technologie jsou. Tato zjištění dávám do kontextu se standardním přístupem k techologiím a nastiňuji změny, které se oproti standardnímu narativu objevují. Zároveň analyzuji procesy, které se v sociální imaginaci geeků odehrávají, když se snaží o propagaci vlastních forem spolupráce skrze fetišizaci technologií.
In this qualitative research I analysed two on-line discussions of "computer geeks" about a possible implementation of a distributed version control system called GitHub into the process of law-making. In the theoretical chapter I recapitulated how technology has been traditionally approached in Western Culture and how it it approached in newer social theories of technology. Then I presented geeks in their political context. Geeks define themselves in relation to computer technology, they program the technology, they are it's authors. In reseach chapter, I analyse their discussion using the social imaginary concept to find out how they understand the artifacts they make, how they relate to society through technology and what role tehcnologies play in their politics. Through investigating this sociotechnical imaginary, I tried to arrive at an understanding of their world and an understanding of what kind of actor technology is for them. I relate these findings to the way technology has been traditionally approached in Western Culture and tried do shed light on some of the changes the Standard Narrative has undergone in their imagination. At the same time, I analyse the processes at work in geeks' imaginary while they proselytize a "technology" as their own fetishised relationships.