Feminism and Mythopoetics in Angela Carter's The Bloody Chamber and Other Stories and Nights at the Circus
Feminismus a mytopoetika v dílech Angely Carterové Krvavá komnata a Noci v cirkuse
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53429Identifiers
Study Information System: 133397
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Higgins, Bernadette
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
feminismus, sexualita, moc, zrovnoprávnění, mýtus, pohádka, postmodernismus, magický realismusKeywords (English)
feminism, sexuality, power, liberation, myth, fairy tale, postmodernism, magic realismCílem této práce je představit specifické pojetí feminismu a mytopoetiky Angely Carterové a demonstrovat je na jejích dvou vybraných dílech, jmenovitě na sbírce subverzivně zpracovaných tradičních pohádek Krvavá komnata a jiné pohádky a na románu Noci v cirkuse. Práce se také zabývá vybranými rysy postmodernismu obsažených v těchto dvou dílech. V první, teoretické části je představena autorka a její dílo, dále pak koncept postmodernismu a jeho vybrané jednotlivé rysy. Druhá, praktická část se zaměřuje na analýzu obou knih s cílem zjistit, zda a jakým způsobem tato díla vykazují rysy postmodernismu a do jaké míry lze ve vybraných knihách myšlenky feminismu a mytopoetiky Angely Carterové nalézt.
The aim of this thesis is to present the specific notion of feminism and mythopoetics in the selected works of Angela Carter and demonstrate them on two selected works of Carter's, namely on the collection of re-visited traditional fairy tales The Bloody Chamber and Other Stories and the novel Nights at the Circus. The thesis also deals with chosen features of postmodernism these two works contain. In the first, theoretical part the author and her oeuvre is introduced, followed by the concept of postmodernism and its selected features. The second, practical part is focused on both books' analysis which attempts to establish whether and how the selected works show the features of postmodernism and to which extent it is possible to trace the notions of Carter's feminism and mythopoetics in them.