Show simple item record

Dadaistic and constructivistic object and its inheritors
dc.contributor.advisorBláha, Jaroslav
dc.creatorBouchalová, Barbora
dc.date.accessioned2017-05-17T10:24:01Z
dc.date.available2017-05-17T10:24:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53424
dc.description.abstractSubmitted graduation theses has charakter as a theoretical study, which offers different views of questions of sameness and differences in dadaistic and constructivistic objects and in objects of its inheritors. I have made criterions to observe relation between these objects, criterions are: principle of creation, relation between content, form and matherial.We observe also using movement in object art. We show, that object-art have disturbed the then tradition of plastic art. New approach of matherial, decleration common thing as a part of art open up a lot of questions about function of art. The main aim of these theoretical study was to find out samenesses anddifferences in these objels, show a process of object art.We came to the conslusion that between dadaistic and constructivistic objels are some samenesses (for example discruption of visual art, realiton between system and chance, using movement). Didactical, didactical-visual and visual parts are fasten together with theoretical part. These parts watch on object art in two viewpoint: utilization of common thing as a dadaistic principle, relation between matherial and form as a constructivistic principleen_US
dc.description.abstractBOUCHALOVÁ,B.: Dadaistický a konstruktivistický objekt a jeho dědicové . [diplomová práce ] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 109 s. (Přílohy: 57 reprodukcí uměleckých děl, 20 výtvarných prací žáků). Předkládaná diplomová práce má charakter teoretické studie, jež sleduje v různých úhlech pohledu shody a rozdíly v dadaistických a konstruktivistických objektech a v objektech jejich dědiců. Vztahy mezi nimi sledujeme z hlediska několika kritérií: principů tvorby, vztahu formy a materiálu vzhledem k obsahu. Věnujeme se též otázce zařazení pohybu do objektové tvorby. Poukazujeme na to, že začleněním objektu do výtvarného umění byla narušena tehdejší dosavadní tradice sochařství. Nové pojímání materiálu, prohlášení obyčejného předmětu za umělecké dílo otevřelo řadu otázek o funkci umění, o tom, co vše můžeme za umění chápat. Cílem teoretické studie bylo zjistit shody a rozdíly v těchto objektech, poukázat na vývoj objektové tvorby. Došli jsme k závěru, že i mezi některými dadaistickými a konstruktivistickými objekty nalézáme společné rysy (např. narušování hranic mezi výtvarnými druhy, vztah řádu a náhody, využití pohybu). Didaktická, výtvarně-didaktická a výtvarná část jsou v sepětí s teoretickou částí práce. Uchopují objektovou tvorbu ze dvou hledisek: využití obyčejné věci jakožto...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectobjektová tvorbacs_CZ
dc.subjectobjektcs_CZ
dc.subjectmateriálcs_CZ
dc.subjectvěccs_CZ
dc.subjectformacs_CZ
dc.subjectobsahcs_CZ
dc.subjectpohybcs_CZ
dc.subjectobject arten_US
dc.subjectobjecten_US
dc.subjectmaterialen_US
dc.subjectthingen_US
dc.subjectformen_US
dc.subjectcontenten_US
dc.subjectmotionen_US
dc.titleDadaistický a konstruktivistický objekt a jeho dědicovécs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-18
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId118865
dc.title.translatedDadaistic and constructivistic object and its inheritorsen_US
dc.contributor.refereeDaniel, Ladislav
dc.identifier.aleph001610097
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Arten_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Arten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBOUCHALOVÁ,B.: Dadaistický a konstruktivistický objekt a jeho dědicové . [diplomová práce ] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 109 s. (Přílohy: 57 reprodukcí uměleckých děl, 20 výtvarných prací žáků). Předkládaná diplomová práce má charakter teoretické studie, jež sleduje v různých úhlech pohledu shody a rozdíly v dadaistických a konstruktivistických objektech a v objektech jejich dědiců. Vztahy mezi nimi sledujeme z hlediska několika kritérií: principů tvorby, vztahu formy a materiálu vzhledem k obsahu. Věnujeme se též otázce zařazení pohybu do objektové tvorby. Poukazujeme na to, že začleněním objektu do výtvarného umění byla narušena tehdejší dosavadní tradice sochařství. Nové pojímání materiálu, prohlášení obyčejného předmětu za umělecké dílo otevřelo řadu otázek o funkci umění, o tom, co vše můžeme za umění chápat. Cílem teoretické studie bylo zjistit shody a rozdíly v těchto objektech, poukázat na vývoj objektové tvorby. Došli jsme k závěru, že i mezi některými dadaistickými a konstruktivistickými objekty nalézáme společné rysy (např. narušování hranic mezi výtvarnými druhy, vztah řádu a náhody, využití pohybu). Didaktická, výtvarně-didaktická a výtvarná část jsou v sepětí s teoretickou částí práce. Uchopují objektovou tvorbu ze dvou hledisek: využití obyčejné věci jakožto...cs_CZ
uk.abstract.enSubmitted graduation theses has charakter as a theoretical study, which offers different views of questions of sameness and differences in dadaistic and constructivistic objects and in objects of its inheritors. I have made criterions to observe relation between these objects, criterions are: principle of creation, relation between content, form and matherial.We observe also using movement in object art. We show, that object-art have disturbed the then tradition of plastic art. New approach of matherial, decleration common thing as a part of art open up a lot of questions about function of art. The main aim of these theoretical study was to find out samenesses anddifferences in these objels, show a process of object art.We came to the conslusion that between dadaistic and constructivistic objels are some samenesses (for example discruption of visual art, realiton between system and chance, using movement). Didactical, didactical-visual and visual parts are fasten together with theoretical part. These parts watch on object art in two viewpoint: utilization of common thing as a dadaistic principle, relation between matherial and form as a constructivistic principleen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV