dc.contributor.advisor | Šír, Zbyněk | |
dc.creator | Pazourek, Karel | |
dc.date.accessioned | 2018-11-30T12:53:58Z | |
dc.date.available | 2018-11-30T12:53:58Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/53347 | |
dc.description.abstract | The thesis is devoted to the use of the algorithms and the principles in mathe- matical education, especially in the education of the divisibility. It is based on study of the Czech secondary school textbooks which were published since 1852. We mention briefly the history of the system of education since 1848 as well as the theory of divisibility. There are analyzed the algorithmic methods connected with divisibility commented in these textbooks. Two applications of the algorithms are pointed out. The algorithms can be used in education of talented students as it is done in the mathematical course of the Talnet project. The principles are the fundaments of commentary of the textbooks, the principle of induction is the base of the divisibility. In the appendix, there is a demonstration of graduated development of algorithm in the case of the Euclid algorithm. | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zabývá využitím algoritmů a principů ve vyučování matematice, zejmé- na ve výuce dělitelnosti. Opírá se zejména o výklad dělitelnosti v česky psa- ných učebnicích pro všeobecně vzdělávací školy, které byly vydané po roce 1852. V krátkosti je připomenuta historie školství po roce 1848, stejně tak teorie dě- litelnosti v rozsahu střední školy. Algoritmické postupy z kapitol o dělitelnosti z učebnic jsou posléze analyzovány, vyzdvihují se dva směry aplikace algoritmů. Algoritmy lze využít i ve vzdělávání talentovaných žáků, jak ukazuje matema- tický kurz projektu Talnet. Principy sehrávají roli základních kamenů výkladu, v dělitelnosti je vyzdvižen princip indukce. Přílohou práce je didaktický mate- riál ukazující možnost rozvíjení algoritmu na příkladu Eukleidova algoritmu pro hledání největšího společného dělitele. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.title | Algoritmy a principy ve vyučování matematice | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-11-16 | |
dc.description.department | Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Mathematics Education | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 44765 | |
dc.title.translated | Algorithms and Principles in Mathematics Education | en_US |
dc.contributor.referee | Odvárko, Oldřich | |
dc.contributor.referee | Šimša, Jaromír | |
dc.identifier.aleph | 001558404 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Obecné otázky matematiky a informatiky | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Questions of Mathematics and Information Science | en_US |
thesis.degree.program | Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Matematika | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecné otázky matematiky a informatiky | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Questions of Mathematics and Information Science | en_US |
uk.degree-program.cs | Matematika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Mathematics | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá využitím algoritmů a principů ve vyučování matematice, zejmé- na ve výuce dělitelnosti. Opírá se zejména o výklad dělitelnosti v česky psa- ných učebnicích pro všeobecně vzdělávací školy, které byly vydané po roce 1852. V krátkosti je připomenuta historie školství po roce 1848, stejně tak teorie dě- litelnosti v rozsahu střední školy. Algoritmické postupy z kapitol o dělitelnosti z učebnic jsou posléze analyzovány, vyzdvihují se dva směry aplikace algoritmů. Algoritmy lze využít i ve vzdělávání talentovaných žáků, jak ukazuje matema- tický kurz projektu Talnet. Principy sehrávají roli základních kamenů výkladu, v dělitelnosti je vyzdvižen princip indukce. Přílohou práce je didaktický mate- riál ukazující možnost rozvíjení algoritmu na příkladu Eukleidova algoritmu pro hledání největšího společného dělitele. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis is devoted to the use of the algorithms and the principles in mathe- matical education, especially in the education of the divisibility. It is based on study of the Czech secondary school textbooks which were published since 1852. We mention briefly the history of the system of education since 1848 as well as the theory of divisibility. There are analyzed the algorithmic methods connected with divisibility commented in these textbooks. Two applications of the algorithms are pointed out. The algorithms can be used in education of talented students as it is done in the mathematical course of the Talnet project. The principles are the fundaments of commentary of the textbooks, the principle of induction is the base of the divisibility. In the appendix, there is a demonstration of graduated development of algorithm in the case of the Euclid algorithm. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990015584040106986 | |