Zobrazit minimální záznam

Propedeutics of Logic in Teaching the Basics of Social Sciences
dc.contributor.advisorBendová, Kamila
dc.creatorGrulich, Tomáš
dc.date.accessioned2020-11-26T17:37:13Z
dc.date.available2020-11-26T17:37:13Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53299
dc.description.abstractTITLE: Propedeutics of Logic in Teaching the Basics of Social Sciences AUTHOR: Tomáš Grulich DEPARTMENT: Social Sciences and Philosophy Department, Faculty of Education, Charles University in Prague SUPERVISOR: RNDr. Kamila Bendová, CSc. ABSTRACT: This thesis is placed on border between the fields of philosophy and logic. It deals with significance, purpose and possible approach to teaching elementary logic within the framework of the subject - the Basics of Social Sciences. In the initial dialogical logic, latter disputation techniques and the current form of argumentation theory as well as in modern formal logic, it searches for moments allowing to establish such a propedeutics that would both meet the needs of common argumentation in civic and professional matters as well as ensure its openness to further development and specialized usage in particular fields of science. The aim is to fulfil the ethos of dialogue logic: to provide support for creation of well-justified opinions and wishes. It raises the question of how to remain in the environment of natural language while using ideas and tools offered by formal logic for the purposes of rational reasoning. The answer is found in the term of semantic commitment; it uses this term as a basis for interpretation of both traditional as well as modern logical...en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Propedeutika logiky v rámci výuky základů společenských věd AUTOR: Tomáš Grulich KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské výchovy a filosofie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ŠKOLITELKA: RNDr. Kamila Bendová, CSc. ABSTRAKT: Práce na pomezí filosofie a logiky, zabývající se smyslem, účelem a možným pojetím výuky elementární logiky v rámci předmětu základů společenských věd. V počátečním dialogickém založení logiky, pozdější disputační technice a v současné podobě teorie argumentace a moderní formální logiky hledá momenty, které by byly sto založit takový způsob její propedeutiky, který by jednak splňoval očekávání, jež jsou na ni kladena ze strany běžné argumentace v občanských i odborných záležitostech, jednak zajistil její otevřenost k dalšímu případnému rozvoji a speciálnímu využití v jednotlivých vědních oborech. Záměrem je naplňování étosu logiky dialogu: poskytnout oporu pro vytváření dobře odůvodněných názorů a přání. Klade otázku jak zůstat v prostředí přirozeného jazyka a současně využít ideje a nástroje, které formální logika racionálnímu usuzování poskytuje. Odpověď nalézá v pojmu sémantického závazku, na němž buduje výklad tradičního i moderního logického aparátu. Doplňuje ji návrhem tzv. exempel, příkladů určených k ukotvení stěžejních tezí a sehrávajících úlohu uzlových bodů v síti...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePropedeutika logiky v rámci výuky základů společenských vědcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-13
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId93993
dc.title.translatedPropedeutics of Logic in Teaching the Basics of Social Sciencesen_US
dc.contributor.refereeJirků, Petr
dc.contributor.refereeSousedík, Prokop
dc.identifier.aleph001600194
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Propedeutika logiky v rámci výuky základů společenských věd AUTOR: Tomáš Grulich KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské výchovy a filosofie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ŠKOLITELKA: RNDr. Kamila Bendová, CSc. ABSTRAKT: Práce na pomezí filosofie a logiky, zabývající se smyslem, účelem a možným pojetím výuky elementární logiky v rámci předmětu základů společenských věd. V počátečním dialogickém založení logiky, pozdější disputační technice a v současné podobě teorie argumentace a moderní formální logiky hledá momenty, které by byly sto založit takový způsob její propedeutiky, který by jednak splňoval očekávání, jež jsou na ni kladena ze strany běžné argumentace v občanských i odborných záležitostech, jednak zajistil její otevřenost k dalšímu případnému rozvoji a speciálnímu využití v jednotlivých vědních oborech. Záměrem je naplňování étosu logiky dialogu: poskytnout oporu pro vytváření dobře odůvodněných názorů a přání. Klade otázku jak zůstat v prostředí přirozeného jazyka a současně využít ideje a nástroje, které formální logika racionálnímu usuzování poskytuje. Odpověď nalézá v pojmu sémantického závazku, na němž buduje výklad tradičního i moderního logického aparátu. Doplňuje ji návrhem tzv. exempel, příkladů určených k ukotvení stěžejních tezí a sehrávajících úlohu uzlových bodů v síti...cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Propedeutics of Logic in Teaching the Basics of Social Sciences AUTHOR: Tomáš Grulich DEPARTMENT: Social Sciences and Philosophy Department, Faculty of Education, Charles University in Prague SUPERVISOR: RNDr. Kamila Bendová, CSc. ABSTRACT: This thesis is placed on border between the fields of philosophy and logic. It deals with significance, purpose and possible approach to teaching elementary logic within the framework of the subject - the Basics of Social Sciences. In the initial dialogical logic, latter disputation techniques and the current form of argumentation theory as well as in modern formal logic, it searches for moments allowing to establish such a propedeutics that would both meet the needs of common argumentation in civic and professional matters as well as ensure its openness to further development and specialized usage in particular fields of science. The aim is to fulfil the ethos of dialogue logic: to provide support for creation of well-justified opinions and wishes. It raises the question of how to remain in the environment of natural language while using ideas and tools offered by formal logic for the purposes of rational reasoning. The answer is found in the term of semantic commitment; it uses this term as a basis for interpretation of both traditional as well as modern logical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016001940106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV