Show simple item record

Interactive Whiteboard in Educational Practice
dc.contributor.advisorProcházka, Josef
dc.creatorŽďárská, Lenka
dc.date.accessioned2020-11-26T17:42:29Z
dc.date.available2020-11-26T17:42:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53298
dc.description.abstractTITLE: Interactive Whiteboard in Educational Practise AUTHOR: Mgr. Lenka Žďárská DEPARTMENT: Department of Information Technology and Education SUPERVISOR: PhDr. Josef Procházka, Ph.D. ABSTRACT: Is it possible to use the interactive whiteboard as a phenomenon of today's education? Does it really make the process of education more efficient? Does it have any motivational potential and does it make a teacher's daily work easier? Offered dissertation will try to clarify these suggested questions. The Thesis is introduced by a theoretical part which describes the interactive whiteboard as a complex and integrates it into the current system of didactic tools. It also deals with the aspects of efficient language learning among which belong motivation and interactivity. The theoretical part is followed by the analyses of empirical research which is devoted to using the interactive whiteboard from teacher's and student's viewpoint. The main aim of this work is to incorporate the technical didactic tool - the interactive whiteboard into the current system of didactic tools and secondly, in experimental verification of its effects on teachers and students within educational process. KEYWORDS: didactic tools, interactive whiteboard, interactive teachingen_US
dc.description.abstractNÁZEV: Interaktivní tabule v pedagogické praxi AUTOR: Mgr. Lenka Žďárská KATEDRA: Katedra informačních technologií a technické výchovy ŠKOLITEL: PhDr. Josef Procházka, Ph.D. ABSTRAKT: Je možné považovat interaktivní tabuli za fenomén dnešního školství? Zkvalitňuje opravdu interaktivní tabule proces výuky? Má využívání interaktivní tabule motivační potenciál a usnadňuje učitelovu každodenní práci? Právě tyto otázky se bude předkládaná disertační práce snažit objasnit. Disertační práce začíná teoretickou částí, která komplexně popisuje interaktivní tabuli a začleňuje ji do systému didaktických prostředků. Dále se věnuje aspektům, souvisejícím s efektivní výukou cizích jazyků, mezi něž patří motivace a interaktivita. Na teoretickou část navazuje analýza empirického výzkumu, který se zabývá problematikou využívání interaktivní tabule z pohledu učitele i žáka. Hlavní přínos práce spočívá v zařazení technického výukového prostředku - interaktivní tabule do systému didaktických prostředků a v experimentálním ověření jejích efektů ve výukovém procesu za předpokladu respektování vzájemné provázanosti žáka a učitele. KLÍČOVÁ SLOVA: Didaktické prostředky, interaktivní tabule, interaktivní výukycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleInteraktivní tabule v pedagogické praxics_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-05-30
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId93789
dc.title.translatedInteractive Whiteboard in Educational Practiceen_US
dc.contributor.refereeHorák, Josef
dc.contributor.refereeDoulík, Pavel
dc.identifier.aleph001592842
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Interaktivní tabule v pedagogické praxi AUTOR: Mgr. Lenka Žďárská KATEDRA: Katedra informačních technologií a technické výchovy ŠKOLITEL: PhDr. Josef Procházka, Ph.D. ABSTRAKT: Je možné považovat interaktivní tabuli za fenomén dnešního školství? Zkvalitňuje opravdu interaktivní tabule proces výuky? Má využívání interaktivní tabule motivační potenciál a usnadňuje učitelovu každodenní práci? Právě tyto otázky se bude předkládaná disertační práce snažit objasnit. Disertační práce začíná teoretickou částí, která komplexně popisuje interaktivní tabuli a začleňuje ji do systému didaktických prostředků. Dále se věnuje aspektům, souvisejícím s efektivní výukou cizích jazyků, mezi něž patří motivace a interaktivita. Na teoretickou část navazuje analýza empirického výzkumu, který se zabývá problematikou využívání interaktivní tabule z pohledu učitele i žáka. Hlavní přínos práce spočívá v zařazení technického výukového prostředku - interaktivní tabule do systému didaktických prostředků a v experimentálním ověření jejích efektů ve výukovém procesu za předpokladu respektování vzájemné provázanosti žáka a učitele. KLÍČOVÁ SLOVA: Didaktické prostředky, interaktivní tabule, interaktivní výukycs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Interactive Whiteboard in Educational Practise AUTHOR: Mgr. Lenka Žďárská DEPARTMENT: Department of Information Technology and Education SUPERVISOR: PhDr. Josef Procházka, Ph.D. ABSTRACT: Is it possible to use the interactive whiteboard as a phenomenon of today's education? Does it really make the process of education more efficient? Does it have any motivational potential and does it make a teacher's daily work easier? Offered dissertation will try to clarify these suggested questions. The Thesis is introduced by a theoretical part which describes the interactive whiteboard as a complex and integrates it into the current system of didactic tools. It also deals with the aspects of efficient language learning among which belong motivation and interactivity. The theoretical part is followed by the analyses of empirical research which is devoted to using the interactive whiteboard from teacher's and student's viewpoint. The main aim of this work is to incorporate the technical didactic tool - the interactive whiteboard into the current system of didactic tools and secondly, in experimental verification of its effects on teachers and students within educational process. KEYWORDS: didactic tools, interactive whiteboard, interactive teachingen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990015928420106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV