Show simple item record

Visual Poetry in the Network of the International Communication. Terms, Categories, Typology
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorKrátká, Eva
dc.date.accessioned2020-11-26T17:06:25Z
dc.date.available2020-11-26T17:06:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/53225
dc.description.abstractThe doctoral thesis is concerned diachronically with the term "visual poetry". The focus is on its progress during the period after the Second World War in the context of the extensively advanced movement, as substantially defined in international expert discussion. The use of the term, which is supported by the arguments of many theoreticians and artists of the period, is studied in the thesis from the viewpoint of the inspirational sources and specific contacts between art and literature. The focus is on the specific positions and strategies of visual perception. Visual poetry is studied - considering the different contexts of the European avant-garde movements and through the analysis of contemporaneous theories which defined three main lines of thought - as an incoherent art stream manifesting itself in the eclectic use of artistic media. In conclusion, the thesis looks at the project of Czech author poetics typology which grew from purely Czech examples based on formal language of the visual poetry works. The thesis seeks to point out the original aspects of the internal discussion of visual poetry, and to place it in the international context.en_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá diachronickým výzkumem podstaty pojmu vizuální poezie, s důrazem na jeho vývoj v poválečné době a v souvislosti s široce rozvinutým hnutím, které bylo jako málokteré jiné zakotveno v mezinárodní názorové výměně. Význam pojmu, podložený řadou dobových rozpracování jeho přijímání teoretiky a umělci, je sledován z hlediska inspiračních zdrojů a specifik střetu výtvarného umění a literatury tak, aby co nejtěsněji setrval u pozic a strategií vizuálního vnímání. Přes reflexi různých kontextů evropských avantgard a syntetický rozbor dobových teorií, na jejichž základě byly pro druhou polovinu 20. století vytyčeny tří hlavní klasifikační linie, je vizuální poezie zkoumána jako nekoherentní umělecký proud, vyjadřující se celou řadou uměleckých prostředků. Za použití příkladů z domácího prostředí vznikl na základě formálního jazyka děl vizuální poezie návrh typologie poetik českých tvůrců, jemuž je věnována závěrečná část práce. Cílem disertace je poukázat na originální aspekty domácí diskuze o vizuální poezii, a její konfrontaci s tezemi a nahlížením v mezinárodním měřítku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVisual Poetryen_US
dc.subject20th Century Arten_US
dc.subjectIntermediaen_US
dc.subjectConcrete Poetryen_US
dc.subjectAvant-gardeen_US
dc.subjectTypologyen_US
dc.subjectJiří Kolářen_US
dc.subjectJiří Valochen_US
dc.subjectvizuální poeziecs_CZ
dc.subjectvýtvarné umění 20. stoletícs_CZ
dc.subjectintermediacs_CZ
dc.subjectkonkrétní poeziecs_CZ
dc.subjectavantgardacs_CZ
dc.subjecttypologiecs_CZ
dc.subjectJiří Kolářcs_CZ
dc.subjectJiří Valochcs_CZ
dc.titleVizuální poezie v síti mezinárodní komunikace. Pojmy, kategorie, typologiecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-17
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId102143
dc.title.translatedVisual Poetry in the Network of the International Communication. Terms, Categories, Typologyen_US
dc.contributor.refereeLangerová, Marie
dc.contributor.refereePomajzlová, Alena
dc.identifier.aleph001624997
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá diachronickým výzkumem podstaty pojmu vizuální poezie, s důrazem na jeho vývoj v poválečné době a v souvislosti s široce rozvinutým hnutím, které bylo jako málokteré jiné zakotveno v mezinárodní názorové výměně. Význam pojmu, podložený řadou dobových rozpracování jeho přijímání teoretiky a umělci, je sledován z hlediska inspiračních zdrojů a specifik střetu výtvarného umění a literatury tak, aby co nejtěsněji setrval u pozic a strategií vizuálního vnímání. Přes reflexi různých kontextů evropských avantgard a syntetický rozbor dobových teorií, na jejichž základě byly pro druhou polovinu 20. století vytyčeny tří hlavní klasifikační linie, je vizuální poezie zkoumána jako nekoherentní umělecký proud, vyjadřující se celou řadou uměleckých prostředků. Za použití příkladů z domácího prostředí vznikl na základě formálního jazyka děl vizuální poezie návrh typologie poetik českých tvůrců, jemuž je věnována závěrečná část práce. Cílem disertace je poukázat na originální aspekty domácí diskuze o vizuální poezii, a její konfrontaci s tezemi a nahlížením v mezinárodním měřítku.cs_CZ
uk.abstract.enThe doctoral thesis is concerned diachronically with the term "visual poetry". The focus is on its progress during the period after the Second World War in the context of the extensively advanced movement, as substantially defined in international expert discussion. The use of the term, which is supported by the arguments of many theoreticians and artists of the period, is studied in the thesis from the viewpoint of the inspirational sources and specific contacts between art and literature. The focus is on the specific positions and strategies of visual perception. Visual poetry is studied - considering the different contexts of the European avant-garde movements and through the analysis of contemporaneous theories which defined three main lines of thought - as an incoherent art stream manifesting itself in the eclectic use of artistic media. In conclusion, the thesis looks at the project of Czech author poetics typology which grew from purely Czech examples based on formal language of the visual poetry works. The thesis seeks to point out the original aspects of the internal discussion of visual poetry, and to place it in the international context.en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV