Časová dostupnost po železnici v Československé republice v roce 1937
Time Accessibility On Rail In The Czechoslovak Republic In 1937
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53042Identifiers
Study Information System: 131804
Collections
- Kvalifikační práce [20088]
Author
Advisor
Referee
Chmelík, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography and Cartography
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Dopravní uzel - Dopravní dostupnost - GIS - Network Analyst - Regionální rozdílyKeywords (English)
Accessibility - GIS - Intersection - Network Analyst - Regional DifferencesČasová dostupnost po železnici v Československé republice v roce 1937 Abstrakt Bakalářská práce analyzuje dostupnost hlavního města, zemských středisek a zábývá se výpočtem hypotetických správních středisek zemí v Československé republice při využití železniční dopravy v roce 1937. Dopravní dostupnost je vyjádřená jako čas strávený dojížďkou z bodu vyjížďky do cíle (střediska) na základě zvolené typologie tratí. Stěžejními daty jsou digitalizovaný mapový podklad pro železniční infrastrukturu, na které byla provozována osobní železniční doprava, a platný jízdní řád Československých státních drah pro sezónu 1937. Pomocí kartografického nástroje Network Analyst v softwaru ArcGIS 10.0 byla určena časová dopravní dostupnost pro jednotlivá sídla politických okresů v rámci Československa a v rámci vyšších správních celků - zemí. Následně proběhl výpočet hypotetických ideálně dostupných středisek jednotlivých zemí v ČSR a i celé republiky na základě kumulované časové dostupnosti ze sídel politických okresů. Klíčová slova: Dopravní uzel - Dopravní dostupnost - GIS - Network Analyst - Regionální rozdíly
Time Accessibility On Rail In The Czechoslovak Republic In 1937 Abstract The Bachelor thesis analyzes accessibility of capital city as well as country centers and deals with calculation of hypothetical administrative centers of countries in the Czechoslovak Republic using rail transport in 1937. Transport accessibility is defined as time spent commuting from starting point to final destination (center) pursuant to selected typology of railway track. Basic data are digitized maps of railway infrastructure used for operation of passenger rail services and valid timetable of the Czechoslovak State Railways in year 1937. Using cartographic tool Network Analyst running in ArcGIS 10.0 software transport time accessibility for all centres of political districts existing within the countries of the Czechoslovakia as well as centers of higher administrative units - countries was determined. Subsequently calculation of hypothetical centres optimally accessable for all countries within the Czechoslovak Republic as well as center of republic as whole was performed pursuant to cumulative time accessibility from centre of political districts. Key words: Accessibility - GIS - Intersection - Network Analyst - Regional Differences