dc.contributor.advisor | Hanousek, Jan | |
dc.creator | Lauková, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2018-10-02T18:01:22Z | |
dc.date.available | 2018-10-02T18:01:22Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/52931 | |
dc.description.abstract | Přijímací proces na střední školy se vyznačuje vysokým rizikem, že žák skončí na méně kvalitní a nežádoucí škole v případě, že neobstojí při přijímacím řízeni na prvotně vybrané škole. Jelikož výběr střední školy významně ovlivňuje budoucí kariérní uplatnění, je rozhodnutí, kam se žák přihlásí, klíčové. Empirické výsledky této kapitoly, získané analýzou dat z dotazníkového šetření PISA naznačují, že vzdělání rodičů a kognitivní schopnosti žáka jsou hlavními faktory ovlivňující volbu žáka. Nekognitivní, čili osobnostní, schopnosti jsou taky důležité, přičemž jejich vliv se různí napříč okresy, které jsou charakterizovány různou mírou nejistoty přijímacího procesu. Výsledky analýzy ukazují významní rodové rozdíly: zatímco vliv osobnostních charakteristik u děvčat roste se zvyšující se nejistotou spojenou s přijímacím řízením, co je v souladu s intuicí; u chlapců je tomu opačně. V kapitole jsou rozvedené potenciální příčiny a jsou navrhnuté podněty pro další výzkum. V následující kapitole používáme koncept hodnot s oboru psychologie a, specificky, hodnotu tradice, abychom vyjádřili národní kulturu jako "důležitost tradicí a zvyků předávaných mezi generacemi". Pomocí dat z dotazníkového šetření European Social Survey analyzujeme kulturní rozdíly mezi krajinami: zkoumáme variaci ve tradičních... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The admission process into secondary schools in the Czech Republic involves a high risk of ending up at an undesired school if failing to be admitted to one's preferred school. With future career outcomes largely dependent on the type of secondary school, the secondary school application decision is an important one. Empirical evidence gathered in this chapter is based on data on pupils participating in the OECD's PISA project and suggests that the education of parents and cognitive abilities matter for a pupil's application decision. A unique dataset available for the Czech Republic enables the examination of the role of non-cognitive skills in the admission process, and these are found to have an impact on a pupil's decision as well. The significance and the magnitude of the effect differs across districts characterized by the level of uncertainty associated with the admission process. The results of the analysis show important gender differences. One of them is that while non-cognitive skills of females operate in accordance with intuitive expectations: higher uncertainty associated with the outcome of the admission process in the district increases the importance of non-cognitive abilities with respect to decision-making; the opposite is true for males. In following chapter, we employ the... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.title | "Soft" Concepts in Economics: Essays on the Role of Non-Cognitive Skills and Cultural Values | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-02-26 | |
dc.description.department | CERGE | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 135124 | |
dc.title.translated | "Soft" Concepts in Economics: Essays on the Role of Non-Cognitive Skills and Cultural Values | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Večerník, Jiří | |
dc.contributor.referee | Palda, Filip | |
dc.identifier.aleph | 001588913 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Economics and Econometrics | en_US |
thesis.degree.discipline | Ekonomie a ekonometrie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Ekonomie a ekonometrie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Economics and Econometrics | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::CERGE | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekonomie a ekonometrie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Economics and Econometrics | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekonomie a ekonometrie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Economics and Econometrics | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Přijímací proces na střední školy se vyznačuje vysokým rizikem, že žák skončí na méně kvalitní a nežádoucí škole v případě, že neobstojí při přijímacím řízeni na prvotně vybrané škole. Jelikož výběr střední školy významně ovlivňuje budoucí kariérní uplatnění, je rozhodnutí, kam se žák přihlásí, klíčové. Empirické výsledky této kapitoly, získané analýzou dat z dotazníkového šetření PISA naznačují, že vzdělání rodičů a kognitivní schopnosti žáka jsou hlavními faktory ovlivňující volbu žáka. Nekognitivní, čili osobnostní, schopnosti jsou taky důležité, přičemž jejich vliv se různí napříč okresy, které jsou charakterizovány různou mírou nejistoty přijímacího procesu. Výsledky analýzy ukazují významní rodové rozdíly: zatímco vliv osobnostních charakteristik u děvčat roste se zvyšující se nejistotou spojenou s přijímacím řízením, co je v souladu s intuicí; u chlapců je tomu opačně. V kapitole jsou rozvedené potenciální příčiny a jsou navrhnuté podněty pro další výzkum. V následující kapitole používáme koncept hodnot s oboru psychologie a, specificky, hodnotu tradice, abychom vyjádřili národní kulturu jako "důležitost tradicí a zvyků předávaných mezi generacemi". Pomocí dat z dotazníkového šetření European Social Survey analyzujeme kulturní rozdíly mezi krajinami: zkoumáme variaci ve tradičních... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The admission process into secondary schools in the Czech Republic involves a high risk of ending up at an undesired school if failing to be admitted to one's preferred school. With future career outcomes largely dependent on the type of secondary school, the secondary school application decision is an important one. Empirical evidence gathered in this chapter is based on data on pupils participating in the OECD's PISA project and suggests that the education of parents and cognitive abilities matter for a pupil's application decision. A unique dataset available for the Czech Republic enables the examination of the role of non-cognitive skills in the admission process, and these are found to have an impact on a pupil's decision as well. The significance and the magnitude of the effect differs across districts characterized by the level of uncertainty associated with the admission process. The results of the analysis show important gender differences. One of them is that while non-cognitive skills of females operate in accordance with intuitive expectations: higher uncertainty associated with the outcome of the admission process in the district increases the importance of non-cognitive abilities with respect to decision-making; the opposite is true for males. In following chapter, we employ the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, CERGE | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990015889130106986 | |