Show simple item record

"Soft" Concepts in Economics: Essays on the Role of Non-Cognitive Skills and Cultural Values
dc.contributor.advisorHanousek, Jan
dc.creatorLauková, Lenka
dc.date.accessioned2018-10-02T18:01:22Z
dc.date.available2018-10-02T18:01:22Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/52931
dc.description.abstractPřijímací proces na střední školy se vyznačuje vysokým rizikem, že žák skončí na méně kvalitní a nežádoucí škole v případě, že neobstojí při přijímacím řízeni na prvotně vybrané škole. Jelikož výběr střední školy významně ovlivňuje budoucí kariérní uplatnění, je rozhodnutí, kam se žák přihlásí, klíčové. Empirické výsledky této kapitoly, získané analýzou dat z dotazníkového šetření PISA naznačují, že vzdělání rodičů a kognitivní schopnosti žáka jsou hlavními faktory ovlivňující volbu žáka. Nekognitivní, čili osobnostní, schopnosti jsou taky důležité, přičemž jejich vliv se různí napříč okresy, které jsou charakterizovány různou mírou nejistoty přijímacího procesu. Výsledky analýzy ukazují významní rodové rozdíly: zatímco vliv osobnostních charakteristik u děvčat roste se zvyšující se nejistotou spojenou s přijímacím řízením, co je v souladu s intuicí; u chlapců je tomu opačně. V kapitole jsou rozvedené potenciální příčiny a jsou navrhnuté podněty pro další výzkum. V následující kapitole používáme koncept hodnot s oboru psychologie a, specificky, hodnotu tradice, abychom vyjádřili národní kulturu jako "důležitost tradicí a zvyků předávaných mezi generacemi". Pomocí dat z dotazníkového šetření European Social Survey analyzujeme kulturní rozdíly mezi krajinami: zkoumáme variaci ve tradičních...cs_CZ
dc.description.abstractThe admission process into secondary schools in the Czech Republic involves a high risk of ending up at an undesired school if failing to be admitted to one's preferred school. With future career outcomes largely dependent on the type of secondary school, the secondary school application decision is an important one. Empirical evidence gathered in this chapter is based on data on pupils participating in the OECD's PISA project and suggests that the education of parents and cognitive abilities matter for a pupil's application decision. A unique dataset available for the Czech Republic enables the examination of the role of non-cognitive skills in the admission process, and these are found to have an impact on a pupil's decision as well. The significance and the magnitude of the effect differs across districts characterized by the level of uncertainty associated with the admission process. The results of the analysis show important gender differences. One of them is that while non-cognitive skills of females operate in accordance with intuitive expectations: higher uncertainty associated with the outcome of the admission process in the district increases the importance of non-cognitive abilities with respect to decision-making; the opposite is true for males. In following chapter, we employ the...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.title"Soft" Concepts in Economics: Essays on the Role of Non-Cognitive Skills and Cultural Valuesen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-02-26
dc.description.departmentCERGEcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId135124
dc.title.translated"Soft" Concepts in Economics: Essays on the Role of Non-Cognitive Skills and Cultural Valuescs_CZ
dc.contributor.refereeVečerník, Jiří
dc.contributor.refereePalda, Filip
dc.identifier.aleph001588913
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Econometricsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomie a ekonometriecs_CZ
thesis.degree.programEkonomie a ekonometriecs_CZ
thesis.degree.programEconomics and Econometricsen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::CERGEcs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a ekonometriecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Econometricsen_US
uk.degree-program.csEkonomie a ekonometriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomics and Econometricsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPřijímací proces na střední školy se vyznačuje vysokým rizikem, že žák skončí na méně kvalitní a nežádoucí škole v případě, že neobstojí při přijímacím řízeni na prvotně vybrané škole. Jelikož výběr střední školy významně ovlivňuje budoucí kariérní uplatnění, je rozhodnutí, kam se žák přihlásí, klíčové. Empirické výsledky této kapitoly, získané analýzou dat z dotazníkového šetření PISA naznačují, že vzdělání rodičů a kognitivní schopnosti žáka jsou hlavními faktory ovlivňující volbu žáka. Nekognitivní, čili osobnostní, schopnosti jsou taky důležité, přičemž jejich vliv se různí napříč okresy, které jsou charakterizovány různou mírou nejistoty přijímacího procesu. Výsledky analýzy ukazují významní rodové rozdíly: zatímco vliv osobnostních charakteristik u děvčat roste se zvyšující se nejistotou spojenou s přijímacím řízením, co je v souladu s intuicí; u chlapců je tomu opačně. V kapitole jsou rozvedené potenciální příčiny a jsou navrhnuté podněty pro další výzkum. V následující kapitole používáme koncept hodnot s oboru psychologie a, specificky, hodnotu tradice, abychom vyjádřili národní kulturu jako "důležitost tradicí a zvyků předávaných mezi generacemi". Pomocí dat z dotazníkového šetření European Social Survey analyzujeme kulturní rozdíly mezi krajinami: zkoumáme variaci ve tradičních...cs_CZ
uk.abstract.enThe admission process into secondary schools in the Czech Republic involves a high risk of ending up at an undesired school if failing to be admitted to one's preferred school. With future career outcomes largely dependent on the type of secondary school, the secondary school application decision is an important one. Empirical evidence gathered in this chapter is based on data on pupils participating in the OECD's PISA project and suggests that the education of parents and cognitive abilities matter for a pupil's application decision. A unique dataset available for the Czech Republic enables the examination of the role of non-cognitive skills in the admission process, and these are found to have an impact on a pupil's decision as well. The significance and the magnitude of the effect differs across districts characterized by the level of uncertainty associated with the admission process. The results of the analysis show important gender differences. One of them is that while non-cognitive skills of females operate in accordance with intuitive expectations: higher uncertainty associated with the outcome of the admission process in the district increases the importance of non-cognitive abilities with respect to decision-making; the opposite is true for males. In following chapter, we employ the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, CERGEcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990015889130106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV