Zobrazit minimální záznam

Inscenační praxe a recepce hry Briana Friela "Tanec na konci léta" v irském a českém kontextu
dc.contributor.advisorPilný, Ondřej
dc.creatorPínová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-05-15T18:37:24Z
dc.date.available2017-05-15T18:37:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/52872
dc.description.abstractCílem diplomové práce je porovnat irskou a českou inscenační praxi a recepci hry Briana Friela Dancing at Lughnasa / Tanec na konci léta, nepochybně jedné z jeho nejslavnějších a nejúspěšnějších her. Po více než zdařilé premiéře hry v Abbey Theatre v Dublinu (1990), byla tato inscenace Patricka Masona přenesena do Londýna a na Broadway, kde získala další uznání kritiky, oblibu diváků a několik prestižních ocenění. První česká inscenace v režii Jana Buriana byla uvedena v Divadle na Vinohradech roku 1993 a během následujících dvaceti let se hra dočkala dalších osmi profesionálních inscenací v českých, nejčastěji regionálních divadlech. Úvodní kapitola analyzuje hru Tanec na konci léta pomocí metody close reading, dále též vychází ze sekundární literatury. Následující kapitola se věnuje kontextu a je rozdělena do dvou částí. První z nich nastiňuje historický kontext, do kterého je děj hry zasazen. Soustředí se tedy především na události roku 1936 v Irsku i ve světě. Druhá část se zabývá kontextem, ve kterém byla hra Tanec na konci léta napsána. Čtvrtá a pátá kapitola tvoří hlavní část diplomové práce. Tyto kapitoly jsou zaměřeny na popis pěti nejvýznamnějších inscenací v Irsku a v České republice. Inscenace jsou analyzovány z hlediska kontextu, ve kterém vznikaly, režisérského záměru, herectví a...cs_CZ
dc.description.abstractThesis Abstract The aim of this thesis is to compare the production history and reception of Brian Friel's Dancing at Lughnasa, arguably one of his most famous and successful plays, in Irish and Czech contexts. Following its triumphant premiere at the Abbey Theatre in 1990 directed by Patrick Mason, the production transferred to London and Broadway, where it garnered further critical acclaim and several prestigious awards. The first Czech production, directed by Jan Burian, opened at Divadlo na Vinohradech in Prague in 1993, and over the course of the next twenty years it was staged another eight times on Czech professional - mostly regional stages. The opening chapter of the thesis focuses on the analysis of Dancing at Lughnasa using the method of close reading, as well as consulting secondary literature. The following chapter is divided into two parts, the first of them attempting to outline the background of the play by focusing on the events of the 1930s in Ireland. The second part is concerned with the context of writing Dancing at Lughnasa. Chapters four and five comprise the main body of the thesis and deal with the description of the five most significant productions in Ireland and the Czech Republic. These chapters focus on the context, the directors' concept, the acting and the critical acclaim....en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectBrian Frielcs_CZ
dc.subjectTanec na konci létacs_CZ
dc.subjectirské dramacs_CZ
dc.subjectirské divadlocs_CZ
dc.subjectirské drama v České republicecs_CZ
dc.subjectinterpretacecs_CZ
dc.subjectohlasy kritikycs_CZ
dc.subjectBrian Frielen_US
dc.subjectDancing at Lughnasaen_US
dc.subjectIrish dramaen_US
dc.subjectIrish theatreen_US
dc.subjectIrish drama in the Czech Republicen_US
dc.subjectinterpretationen_US
dc.subjectcritical acclaimen_US
dc.titleThe Production History and Reception of Brian Friel's Dancing at Lughnasa in Irish and Czech contextsen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-05-27
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId98886
dc.title.translatedInscenační praxe a recepce hry Briana Friela "Tanec na konci léta" v irském a českém kontextucs_CZ
dc.contributor.refereeWallace, Clare
dc.identifier.aleph001604514
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studies - Theatre Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistika - Divadelní vědacs_CZ
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistika - Divadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studies - Theatre Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je porovnat irskou a českou inscenační praxi a recepci hry Briana Friela Dancing at Lughnasa / Tanec na konci léta, nepochybně jedné z jeho nejslavnějších a nejúspěšnějších her. Po více než zdařilé premiéře hry v Abbey Theatre v Dublinu (1990), byla tato inscenace Patricka Masona přenesena do Londýna a na Broadway, kde získala další uznání kritiky, oblibu diváků a několik prestižních ocenění. První česká inscenace v režii Jana Buriana byla uvedena v Divadle na Vinohradech roku 1993 a během následujících dvaceti let se hra dočkala dalších osmi profesionálních inscenací v českých, nejčastěji regionálních divadlech. Úvodní kapitola analyzuje hru Tanec na konci léta pomocí metody close reading, dále též vychází ze sekundární literatury. Následující kapitola se věnuje kontextu a je rozdělena do dvou částí. První z nich nastiňuje historický kontext, do kterého je děj hry zasazen. Soustředí se tedy především na události roku 1936 v Irsku i ve světě. Druhá část se zabývá kontextem, ve kterém byla hra Tanec na konci léta napsána. Čtvrtá a pátá kapitola tvoří hlavní část diplomové práce. Tyto kapitoly jsou zaměřeny na popis pěti nejvýznamnějších inscenací v Irsku a v České republice. Inscenace jsou analyzovány z hlediska kontextu, ve kterém vznikaly, režisérského záměru, herectví a...cs_CZ
uk.abstract.enThesis Abstract The aim of this thesis is to compare the production history and reception of Brian Friel's Dancing at Lughnasa, arguably one of his most famous and successful plays, in Irish and Czech contexts. Following its triumphant premiere at the Abbey Theatre in 1990 directed by Patrick Mason, the production transferred to London and Broadway, where it garnered further critical acclaim and several prestigious awards. The first Czech production, directed by Jan Burian, opened at Divadlo na Vinohradech in Prague in 1993, and over the course of the next twenty years it was staged another eight times on Czech professional - mostly regional stages. The opening chapter of the thesis focuses on the analysis of Dancing at Lughnasa using the method of close reading, as well as consulting secondary literature. The following chapter is divided into two parts, the first of them attempting to outline the background of the play by focusing on the events of the 1930s in Ireland. The second part is concerned with the context of writing Dancing at Lughnasa. Chapters four and five comprise the main body of the thesis and deal with the description of the five most significant productions in Ireland and the Czech Republic. These chapters focus on the context, the directors' concept, the acting and the critical acclaim....en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990016045140106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV