dc.contributor.advisor | Šanderová, Jadwiga | |
dc.creator | Chvátalová, Monika | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T14:54:04Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T14:54:04Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/52429 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se věnuje tématu rozhodování žáků z dělnických rodin v procesu volby učebního oboru jako typu vzdělávací cesty. V teoretické rovině nejprve vymezuje hlavní problémy, se kterými se potýká současné české učňovské školství, a následně zasazuje problematiku volby učebního oboru do kontextu reprodukce vzdělanostních nerovností a představuje základní teoretické přístupy ke studiu vzdělanostních nerovností a jejich reprodukce Na základě výzkumu založeném na kvalitativní metodě chápajících rozhovorů následně ukazuje, že učňovské obory jsou žáky z dělnických rodin vnímány jako výhodná a v rámci vzdělanostního systému zcela rovnocenná, a z mnoha ohledů tudíž racionální volba. Nízké vzdělanostní aspirace těchto žáků přitom vycházejí především z jejich specifické představy o životním úspěchu, ve které nehraje formální vzdělání podstatnou roli a která naopak spočívá v co nejdřívějším opuštění vzdělávacího systému a nalezení pracovního uplatnění v oboru, který je baví. Učební obory středních odborných učilišť přitom žáci z dělnických rodin vnímají především jako prostředek umožňující vykonávat danou, konkrétně vymezenou profesi a jejich hlavní výhodu spatřují v jejich praktickém zaměření. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis is focused on decision making process of students from working-class families' choice of apprenticeship as a type of educational pathway. The theory part outlines the main problems connected with the contemporary Czech apprenticeship, and then places the issue of choice of apprenticeship into the context of the reproduction of educational inequalities and introduces main theoretical approaches to the study of educational inequalities and their reproduction. On the basis of research based on qualitative method of understanding interviews then shows that apprenticeship are perceived by students from working-class families as an advantageous, compared to other educational pathways completely equivalent, and therefore in many ways rational choice. Students from working-class families consider the apprenticeships of secondary vocational schools as a mediator which would enable them to pursue a specifically defined profession, while their main advantage is seen in their practical focus. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | apprenticeship | en_US |
dc.subject | educational reproduction | en_US |
dc.subject | educational inequality | en_US |
dc.subject | educational aspirations | en_US |
dc.subject | choice of secondary school | en_US |
dc.subject | vocational education | en_US |
dc.subject | učňovské školství | cs_CZ |
dc.subject | vzdělanostní reprodukce | cs_CZ |
dc.subject | vzdělanostní nerovnosti | cs_CZ |
dc.subject | vzdělanostní aspirace | cs_CZ |
dc.subject | volba střední školy | cs_CZ |
dc.subject | odborné vzdělávání | cs_CZ |
dc.title | Rozhodování žáků v procesu volby učebního oboru jako další vzdělávací cesty | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-06-17 | |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 97962 | |
dc.title.translated | DECISION MAKING PROCESS OF STUDENTS'CHOICE OF APPRENTICESHIP AS A TYPE OF EDUCATIONAL PATHWAY | en_US |
dc.contributor.referee | Gorčíková, Magdaléna | |
dc.identifier.aleph | 001605464 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology a Social Policy | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociologie a sociální politika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie a sociální politika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology a Social Policy | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se věnuje tématu rozhodování žáků z dělnických rodin v procesu volby učebního oboru jako typu vzdělávací cesty. V teoretické rovině nejprve vymezuje hlavní problémy, se kterými se potýká současné české učňovské školství, a následně zasazuje problematiku volby učebního oboru do kontextu reprodukce vzdělanostních nerovností a představuje základní teoretické přístupy ke studiu vzdělanostních nerovností a jejich reprodukce Na základě výzkumu založeném na kvalitativní metodě chápajících rozhovorů následně ukazuje, že učňovské obory jsou žáky z dělnických rodin vnímány jako výhodná a v rámci vzdělanostního systému zcela rovnocenná, a z mnoha ohledů tudíž racionální volba. Nízké vzdělanostní aspirace těchto žáků přitom vycházejí především z jejich specifické představy o životním úspěchu, ve které nehraje formální vzdělání podstatnou roli a která naopak spočívá v co nejdřívějším opuštění vzdělávacího systému a nalezení pracovního uplatnění v oboru, který je baví. Učební obory středních odborných učilišť přitom žáci z dělnických rodin vnímají především jako prostředek umožňující vykonávat danou, konkrétně vymezenou profesi a jejich hlavní výhodu spatřují v jejich praktickém zaměření. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis is focused on decision making process of students from working-class families' choice of apprenticeship as a type of educational pathway. The theory part outlines the main problems connected with the contemporary Czech apprenticeship, and then places the issue of choice of apprenticeship into the context of the reproduction of educational inequalities and introduces main theoretical approaches to the study of educational inequalities and their reproduction. On the basis of research based on qualitative method of understanding interviews then shows that apprenticeship are perceived by students from working-class families as an advantageous, compared to other educational pathways completely equivalent, and therefore in many ways rational choice. Students from working-class families consider the apprenticeships of secondary vocational schools as a mediator which would enable them to pursue a specifically defined profession, while their main advantage is seen in their practical focus. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016054640106986 | |