Dítě s Ulcerózní kolitidou a Crohnovou chorobou ve třídě
Children with the Ulcerative Colitis, Crohn's Disease in the Classroom.
bachelor thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52355Identifiers
Study Information System: 128913
Collections
- Kvalifikační práce [17354]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Dítě s ulcerózní kolitidou a Crohnovou chorobou ve tříděKeywords (English)
Children with the ulcerative Colitis and Crohn's Disease in the ClassroomAnotace: Cílem bakalářské práce bylo teoreticky charakterizovat problematiku spojenou s ulcerózní kolitidou. Účelem zpracování pěti kazuistických studií bylo zjištění možných příčin vzniku ulcerózní kolitidy. Jinak řečeno, z jakých důvodů se ulcerózní kolitida vyskytuje či nevyskytuje u osob různého věku, zda je průběh diagnostiky stejný, zda je hlavním předpokladem získání nemoci dědičná dispozice, jaká je prognóza nemoci a zda je žákům se zdravotním znevýhodněním poskytována ze strany školy dostatečná podpora ve vzdělávání s ohledem na jejich onemocnění. Praktická část má za cíl ověřit stanovené předpoklady. Klíčová slova: diagnóza, ulcerózní kolitida, Crohnova choroba, chronické onemocnění, kolonoskopie, gastroenterologie, remise, imunologie, dispozice, prognóza, zdravotní znevýhodnění, podpora žáka ve vzdělávacím procesu.
Annotation: The aim was to theoretically characterize the issues associated with ulcerative colitis. The purpose of processing of five case studies was to determine the possible causes of ulcerative colitis. In other words, what are the reasons why the ulcerative colitis does or does not occur in people of various ages, whether it is the same process of diagnosis, whether it is the hereditary disposition that is the main prerequisite for obtaining the disease, what is the prognosis of the disease and whether the schools provide the students with disabilities with enough support for education with respect to their disease. The practical part is to verify the stated assumptions. Key words: diagnosis, ulcerative colitis, Crohn's disease, chronic disease, colonoscopy, gastroenterology, remission, immunology, disposition, prognosis, disabilities, support for students in the education process.