Show simple item record

We hoped we will be better. The life of czech teacher in the second half of 19th century and the first third of 20th century
dc.contributor.advisorPokorná, Magdaléna
dc.creatorMěřička, Matěj
dc.date.accessioned2017-05-15T14:49:00Z
dc.date.available2017-05-15T14:49:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/52056
dc.description.abstractVycházeje z přesvědčení o nutnosti ohlédnutí se zpět v "dobách překotných reforem" představuji určitý typ učitele obecné školy v druhé polovině 19. století, v době ve školství přelomové právě v důsledku nových školských zákonů (Hasnerovy reformy). S pomocí Bourdieovy teorie kapitálu sleduji jednotlivé aspekty života vybraného učitele s cílem zjistit, v čem spočíval klíč jeho "úspěchu" a zda obraz, který okolo něj vznikl, se blížil skutečnosti. Řídící učitel v Chrasti, Vincenc Paulus (1840-1913), osvětový pracovník, amatérský historik a archivář, organizátor příprav na národopisnou výstavu, zakladatel místního muzea, aktivní funkcionář učitelského spolku Budeč chrudimská a člen obecního výboru naplňoval, zdá se, dobové představy o veřejně a především kulturně a osvětově činném učiteli, jenž vykonává všechny práce nezištně a s nadšením myslíce přitom především na prospěch učitelstva, svých žáků, místních občanů, obce, národa, státu a církve. Přesvědčen o důležitosti svého poslání snáší případné "ústrky" s trpělivostí a vírou v budoucí ocenění, dbajíce, aby zbytečnými konflikty nepřišlo vniveč jeho dílo nejdůležitější - vzdělávací. Ačkoli se jeho jednání může jevit jako konformní, jednalo se spíše o "strategii", která mu nakonec zajistila úctu i dobré společenské postavení.cs_CZ
dc.description.abstractBecause of the new Education Act (Hasner's reform), the second half of the nineteenth century was a very important time for education. I introduce a primary school teacher living at that time, his way to 'success' and whether the image, which surrounded him, corresponded to the reality. Using the Bourdieu's theory of capital, I investigate the individual aspects of the life of Vincenc Paulus (1840-1913), the school director in Chrast. He was the educator of the public, an amateur historian and archivist, an organizer of an ethnographic exhibition, a founder of a local museum, an active official of teachers' association Budeč chrudimská, and a member of municipal committee. Hence, it seems that he met the contemporary ideas about a publicly, and especially culturally active teacher and educator; who carries out all the work selflessly and enthusiastically, thinking only of the welfare of teachers, his pupils, local citizens, the municipality, the nation, the State and the Church. Convinced of the importance of his mission, he withstands any "slights" with patience and with belief in the future awards; and pays attention to avoid any unnecessary conflicts in order to protect his most important work - the education. Although, his behaviour may seem as conform, it was rather a "strategy", which, in the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČeské dějinycs_CZ
dc.subject2. polovina 19. stoletícs_CZ
dc.subjectučitelstvícs_CZ
dc.subjectškolacs_CZ
dc.subjectChrast u Chrudimics_CZ
dc.subjectVincenc Pauluscs_CZ
dc.subjectCzech historyen_US
dc.subjectsecond half of the nineteenth centuryen_US
dc.subjectteachingen_US
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectChrast near Chrudimen_US
dc.subjectVincenc Paulusen_US
dc.titleDoufali jsme, že nám bude líp. Život českého učitele v druhé polovině 19. století a v první třetině 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-11
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId108231
dc.title.translatedWe hoped we will be better. The life of czech teacher in the second half of 19th century and the first third of 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeŠtaif, Jiří
dc.identifier.aleph001623868
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVycházeje z přesvědčení o nutnosti ohlédnutí se zpět v "dobách překotných reforem" představuji určitý typ učitele obecné školy v druhé polovině 19. století, v době ve školství přelomové právě v důsledku nových školských zákonů (Hasnerovy reformy). S pomocí Bourdieovy teorie kapitálu sleduji jednotlivé aspekty života vybraného učitele s cílem zjistit, v čem spočíval klíč jeho "úspěchu" a zda obraz, který okolo něj vznikl, se blížil skutečnosti. Řídící učitel v Chrasti, Vincenc Paulus (1840-1913), osvětový pracovník, amatérský historik a archivář, organizátor příprav na národopisnou výstavu, zakladatel místního muzea, aktivní funkcionář učitelského spolku Budeč chrudimská a člen obecního výboru naplňoval, zdá se, dobové představy o veřejně a především kulturně a osvětově činném učiteli, jenž vykonává všechny práce nezištně a s nadšením myslíce přitom především na prospěch učitelstva, svých žáků, místních občanů, obce, národa, státu a církve. Přesvědčen o důležitosti svého poslání snáší případné "ústrky" s trpělivostí a vírou v budoucí ocenění, dbajíce, aby zbytečnými konflikty nepřišlo vniveč jeho dílo nejdůležitější - vzdělávací. Ačkoli se jeho jednání může jevit jako konformní, jednalo se spíše o "strategii", která mu nakonec zajistila úctu i dobré společenské postavení.cs_CZ
uk.abstract.enBecause of the new Education Act (Hasner's reform), the second half of the nineteenth century was a very important time for education. I introduce a primary school teacher living at that time, his way to 'success' and whether the image, which surrounded him, corresponded to the reality. Using the Bourdieu's theory of capital, I investigate the individual aspects of the life of Vincenc Paulus (1840-1913), the school director in Chrast. He was the educator of the public, an amateur historian and archivist, an organizer of an ethnographic exhibition, a founder of a local museum, an active official of teachers' association Budeč chrudimská, and a member of municipal committee. Hence, it seems that he met the contemporary ideas about a publicly, and especially culturally active teacher and educator; who carries out all the work selflessly and enthusiastically, thinking only of the welfare of teachers, his pupils, local citizens, the municipality, the nation, the State and the Church. Convinced of the importance of his mission, he withstands any "slights" with patience and with belief in the future awards; and pays attention to avoid any unnecessary conflicts in order to protect his most important work - the education. Although, his behaviour may seem as conform, it was rather a "strategy", which, in the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV