Zpracování biblického mýtu o stvoření ve spisech Corpus hermeticum a u Filóna Alexandrijského a jejich vzájemné srovnání
Adaptations of the Biblical Myth of Creation in the Treatises of the Corpus Hermeticum and in Philo of Alexandria and their Mutual Comparison
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51878Identifikátory
SIS: 97999
Kolekce
- Kvalifikační práce [22181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lyčka, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika - Starořečtina
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hermetismus, judaismus, Corpus hermeticum, Filón AlexandrijskýKlíčová slova (anglicky)
hermetism, judaism, Corpus hermeticum, Philo of AlexandriaAbstraktAbstraktAbstraktAbstrakt: Tato práce se zabývá zpracováním biblické kosmogonie vylíčené v prvních dvou kapitolách Genese, v hermetických spisech Corpus hermeticum I (=Poimandrés), Corpus hermeticum III (= Posvátná řeč) a v díle De opificio mundi ("O stvoření světa") z pera židovského filosofa Filóna Alexandrijského. Všichni tři autoři sdílí stejná východiska, jimiž jsou jim Bible v řeckém překladu (Septuaginta) a soudobá řecká filosofie, zejm. stoicismus a (středo)platonismus. Přestože všichni usilují o vytvoření jakéhosi univerzálního nábožensko-filosofického systému, každý k němu dospívá jiným způsobem. Hermetici si z biblického textu vybírají pouze ty prvky, které jim připadají nejvíce abstraktní a univerzální, a neváhají k nim přidávat mnoho vlastních myšlenek a upravit text tak, aby zněl vědečtěji a filosofičtěji, než původní biblický mýtus. Filón se také snaží o určitý univerzální systém, postupuje však opačně a všechny specificky židovské prvky, které hermetici ignorují, se snaží naplnit univerzálním filosofickým obsahem. Kromě toho lze ze srovnání obou textů vysledovat různé naukové rozdíly, jako např. větší důraz na boží transcendenci a pozitivnější zhodnocení kosmu u Filóna. Klíčová slovaKlíčová slovaKlíčová slovaKlíčová slova: hermetismus, judaismus, Corpus hermeticum, Filón Alexandrijský.
AbstraAbstraAbstraAbstractctctct: This thesis deals with the adaptations of the biblical cosmogony, as portrayed in the fist two chapters of Genesi, in the hermetic treatises Corpus hermeticum I (=Poimandres), Corpus hermeticum III (= The Sacred Discourse) and in the work De opificio mundi ("On the Creation of the World") by the jewish philosopher Philo of Alexandria. All the three authors share the same common ground, which are the Bible in it's greek translation (Septuagint) and the contemporary greek philosophy, mainly the stoicism and the (middle)platonism. Although all of them strive to create some type of universalistic philosophycal-religious system, each of them reaches his goal by different means. The hermetists pick out of the biblical texts only those elements, which appear to them to be the most abstract and universal and they do not hesitate to add to them many of their own ideas, and to alter the text to make it look more scientific and philosophical than the original biblical myth. Philo also tries to create certain universalistic system, but proceeds in the opposite way. He tries to fill all the specificaly jewish elements, which hermetists ignore, with a new universal philosophical meaning. Apart from this, the comparison allows us to trace various differences between the teachings of our...