Cai Wenji: od básnířky doby Východních Hanů k námětu malířství dynastie Song
Cai Wenji: from Late Han poetess to Song painting theme
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51847Identifikátory
SIS: 110183
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černá, Zlata
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
12. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
Cai Wenji, Cai Yan, čínská poezie 3. stol, malířství dynastie Song, narativní malba, Východní HanKlíčová slova (anglicky)
Cai Wenji, Cai Yan, Chinese poetry 3rd century, Late Han, narrative painting, Song dynasty paintingPráce se zabývá životem a básnickým dílem Cai Yan 蔡琰 (178 - 239?), známou též pod zdvořilostním jménem Wenji 文姬 , a způsobem, jakým je její životní zkušenost později zobrazována ve výtvarném umění. Dílo Cai Yan není příliš rozsáhlé a navíc bývá zpochybňována jeho autenticita, avšak její příběh byl od dynastie Song jedním z nejoblíbenějších námětů v malířství. V první části práce jsou shrnuty základní životopisné údaje o Cai Yan, které vycházejí ze životopisu v Kronice Pozdních Hanů (Hou Han shu 后汉书) a rovněž jsou zde představeny autorčiny básně a jejich rozdílné formy včetně problematiky související s jejich autenticitou. Závěr první části tvoří překlad básně Hujia shiba pai 胡笳十八拍 v překladu s ustáleným názvem Osmnáct písní hunské píšťaly. Druhá část práce se věnuje problematice narativní malby v Číně a obrazu inspirovanému příběhem básnířky a její poezií. Na příkladu nejznámějšího dochovaného svitku Hujia shiba pai jsou popsány dílčí náměty, které jsou inspirovány stejnojmennou básní připisovanou Cai Yan a jejím životopisem v ofciální kronice. Součástí druhé části práce je rovněž obecné zamyšlení nad vztahem literatury a malby, konkrétněji je vysvětlen pojem narativní malba, kam obrazy inspirované životem Cai Yan spadají.
The thesis is concerned with the life and work of the poetess Cai Yan 蔡琰 (178-239?), also known under the honorary title Wenji 文姬, and the way her life experience is later displayed in visual arts. Cai Yan's oeuvre is not too extensive and its authenticity is sometimes questioned, but her story was one of the most popular subject matters in painting since the Song Dynasty. The frst part of the thesis summarizes basic biographical information on Cai Yan based on her biography in the Book of the Later Han (Hou Han shu 后汉书). The author's poems and their different forms as well as the issues relating to their authenticity are introduced here, too. The frst part is concluded by translation of the poem Hujia shiba pai 胡笳十八拍 translated traditionally as Eighteen Songs of a Nomad Flute. The second part of the thesis deals with the issue of narrative painting in China and the painting inspired by the story of the poetess and her writing. The sub-themes inspired by a poem Hujia shiba pai attributed to Cai Yan and her biography in the offcial chronicle are described on the example of the most famous surviving scroll of the same name. The second part also includes a general refection on the relationship between literature and painting. The concept of narrative painting which includes paintings inspired by the...