K užití vybraných prepozic v současné češtině z perspektivy češtiny jako cizího jazyka
To the usage of chosen prepositions in the current Czech through a prism of Czech as a foreign language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51473Identifiers
Study Information System: 123176
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předložky, čeština jako cizí jazyk, čeština pro cizince, analýza učebnic, významové celky, předložky způsobuKeywords (English)
prepositions, Czech as a foreign language, Czech for foreigners, textbook research, semantic units, prepositions of mannerčesky: Diplomová práce se zabývá problematikou prezentace předložek ve výuce češtiny pro cizince. Toto téma nebylo doposud podrobně zpracováno, proto je jejím hlavním cílem především upozornit na některé problémové momenty ve zpracování předložek v učebních materiálech češtiny pro cizince. Práce stručně mapuje historii výukových metod z hlediska prezentace a významu gramatiky a zpracovává základní charakteristiku českých předložek na podkladě jejich výkladu ve vybraných příručkách a studiích. Na vzorku učebnic češtiny pro cizince dále zkoumá, jakou formou jsou předložky studentům prezentovány. Zároveň se také pokouší přiblížit význam vybraných předložek způsobu a na jejich příkladě formulovat některá obecně platná lingvodidaktická doporučení pro prezentaci předložek ve výuce češtiny pro cizince.
v angličtině: This thesis deals with the issue of how to present prepositions in teaching Czech for foreigners. This topic has not been dealt with in detail yet, therefore its main aim is to call attention to some problematic moments in the presentation of prepositions in textbooks of Czech for foreigners. The thesis briefly describes the history of teaching methods in terms of presentation and the importance of grammar as well as the basic characteristics of the Czech prepositions are described based on their interpretation in selected studies. A sample of textbooks of Czech for foreigners ilustrates how prepositions are presented to students. The thesis also attempting to clarify the meaning of chosen prepositions of manner and formulate some general recommendations on how to effectively present Czech prepositions to foreigners.