Zobrazit minimální záznam

Brian Friel: Pojetí utváření historie
dc.contributor.advisorPilný, Ondřej
dc.creatorKantorová, Aneta
dc.date.accessioned2017-05-08T17:21:55Z
dc.date.available2017-05-08T17:21:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/50380
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je analyzovat téma historie v tvorbě současného irského dramatika Briana Friela a poskytnout tak celistvý přehled o jeho postoji jak k minulosti samotné, tak k psaní prózy zasazené do určitého reálného prostředí v minulosti. Pro tento účel jsem zvolila tři hry - Translations, The Communication Cord a Making History - které budou v jednotlivých kapitolách rozebrány z hlediska různých vlivů, které přímo nebo nepřímo ovlivnily Frielovo chápání problematiky historie, její dopad na současnost, a také jak by k ní měl umělec přistupovat ve své tvorbě. První kapitola obsahuje teoretický základ této práce. Hlavní část vychází z práce Haydena Whitea Metahistory, která se zabývá pojetím historiografií v čase a nahlíží na ně spíše jako na příběhy než vědecké studie. Dále je tu nastíněn stručný přehled vývoje filozofie historie a jejího chápání od devatenáctého století až do počátku dvacátého století. Teorie Friedricha Nietzscheho hrají v této části velkou roli, jelikož jeho postava je všeobecně vnímána jako předchůdce modernismu a postmodernismu, a tudíž jeho názory, byť možná nepřímo, také ovlivnily Frielovu tvorbu. Druhá část teoretické kapitoly je věnována divadelní společnosti Field Day jejímž členem byl i Friel, a která také značně ovlivnila Frielův postoj k irské historii. Další...cs_CZ
dc.description.abstractThesis Abstract The aim of this thesis is to provide a thorough overview of Brian Friel's attitude to historical writing based on an analysis of three of his plays that directly deal with the themes of Irish history and heritage - Translations, The Communication Cord, and Making History. The plays are analyzed from different perspectives, applying various sources and influences shaping Friel's understanding of the concept of history as such and its fictional representation in art. Upon this careful examination, major tendencies in Friel's historical writing are revealed offering a concise characterization of not only the plays in question but also of the Irish historical consciousness in general. The thesis is divided into four major chapters - one providing a theoretical background which would be later applied to the other three parts that deal directly with Friel's works. The theoretical part is further divided into a brief summary of the philosophy of history and a short introduction of the Field Day Theatrical Company. The former segment is based on Hayden White's Metahistory for he treats historical writing as a narrative rather than a scientific objective report. This part follows the development of the concept of history, truth, and art, and is mainly focused on Friedrich Nietzsche as an ideological...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectBrian Frielcs_CZ
dc.subjectirské dramacs_CZ
dc.subjectirská historiecs_CZ
dc.subjectField Daycs_CZ
dc.subjectBrian Frielen_US
dc.subjectIrish dramaen_US
dc.subjectIrish historyen_US
dc.subjectField Dayen_US
dc.titleBrian Friel's Conception of Forming History and Its Implicationsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-12
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId97456
dc.title.translatedBrian Friel: Pojetí utváření historiecs_CZ
dc.contributor.refereeWallace, Clare
dc.identifier.aleph001387365
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je analyzovat téma historie v tvorbě současného irského dramatika Briana Friela a poskytnout tak celistvý přehled o jeho postoji jak k minulosti samotné, tak k psaní prózy zasazené do určitého reálného prostředí v minulosti. Pro tento účel jsem zvolila tři hry - Translations, The Communication Cord a Making History - které budou v jednotlivých kapitolách rozebrány z hlediska různých vlivů, které přímo nebo nepřímo ovlivnily Frielovo chápání problematiky historie, její dopad na současnost, a také jak by k ní měl umělec přistupovat ve své tvorbě. První kapitola obsahuje teoretický základ této práce. Hlavní část vychází z práce Haydena Whitea Metahistory, která se zabývá pojetím historiografií v čase a nahlíží na ně spíše jako na příběhy než vědecké studie. Dále je tu nastíněn stručný přehled vývoje filozofie historie a jejího chápání od devatenáctého století až do počátku dvacátého století. Teorie Friedricha Nietzscheho hrají v této části velkou roli, jelikož jeho postava je všeobecně vnímána jako předchůdce modernismu a postmodernismu, a tudíž jeho názory, byť možná nepřímo, také ovlivnily Frielovu tvorbu. Druhá část teoretické kapitoly je věnována divadelní společnosti Field Day jejímž členem byl i Friel, a která také značně ovlivnila Frielův postoj k irské historii. Další...cs_CZ
uk.abstract.enThesis Abstract The aim of this thesis is to provide a thorough overview of Brian Friel's attitude to historical writing based on an analysis of three of his plays that directly deal with the themes of Irish history and heritage - Translations, The Communication Cord, and Making History. The plays are analyzed from different perspectives, applying various sources and influences shaping Friel's understanding of the concept of history as such and its fictional representation in art. Upon this careful examination, major tendencies in Friel's historical writing are revealed offering a concise characterization of not only the plays in question but also of the Irish historical consciousness in general. The thesis is divided into four major chapters - one providing a theoretical background which would be later applied to the other three parts that deal directly with Friel's works. The theoretical part is further divided into a brief summary of the philosophy of history and a short introduction of the Field Day Theatrical Company. The former segment is based on Hayden White's Metahistory for he treats historical writing as a narrative rather than a scientific objective report. This part follows the development of the concept of history, truth, and art, and is mainly focused on Friedrich Nietzsche as an ideological...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990013873650106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV