Ladislav Vycpálek: kantáta Blahoslavený ten člověk…
Ladislav Vycpálek: cantata Blessed is the Man…
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50318Identifiers
Study Information System: 89219
Collections
- Kvalifikační práce [23621]
Author
Advisor
Referee
Gabrielová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Ladislav Vycpálek, recepce, hudební kritika, kantáta, Kantáta o posledních věcech člověka, Blahoslavený ten člověk…, České requiemKeywords (English)
Ladislav Vycpálek, reception, music criticism, cantata, Cantata of the Last Things of Man, Blessed is the Man…, Czech RequiemBakalářská práce se zabývá kantátou Blahoslavený ten člověk… v kontextu dobové kantátové tvorby a recepce díla Ladislava Vycpálka. Úvodem je předkládán ucelený skladatelův životopis s přehledem jeho mimohudebních aktivit a ocenění. Následuje souhrn výpovědí o skladatelově osobnostním založení a sumarizace hodnocení tvorby Ladislava Vycpálka jeho současníky v porovnání s referencemi v hudebněvědních publikacích. Další část týkající se kantátové tvorby Ladislava Vycpálka vychází ze skladatelových vlastních rozborů a je doplněna přehledem dobové české kantátové tvorby. K faktografii kantáty Blahoslavený ten člověk… je přidán výklad textové předlohy a shrnutí recenzí dosavadních provedení díla. Závěrečná kapitola se snaží nastínit změny v recepci této kantáty i celého Vycpálkova díla v průběhu 20. a 21. století a postihnout jejich příčiny a kontext.
The following bachelor thesis aims to explain the cantata Blessed is the Man… in the context of the contemporary cantata's production and through the reception of Ladislav Vycpálek's works. The opening chapter provides the composer's full biography with a list of his non- music activities and awards. The next part presents some testimonies of the composer's personality and a summary dealing with the acceptance of Vycpálek's works by his contemporary peers. It also takes into account the references of his music in academic publications. Afterwards, Vycpálek's own analysis of his cantatas is addressed and a general view of the Czech contemporary cantata's production is put into perspective. The actual discussion on Blessed is the Man… enriches through an interpretation of its libretto; it also stands as a summary of performances as well as its reviews. Lastly, the closing chapter states on the diverse turns in the reception of the cantata and Vycpálek's music during the 20th and 21st century; it basically looks for its own reasons and the context.