Show simple item record

Imaginary Elsewhere: The "West" in Czechoslovakian society in the time of Perestroika
dc.contributor.advisorPullmann, Michal
dc.creatorAndělová, Kristina
dc.date.accessioned2017-05-08T16:24:54Z
dc.date.available2017-05-08T16:24:54Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/50192
dc.description.abstractVe společnostech státního socialismu se obraz Západu vždy vyznačoval poměrně vysokou mírou ambivalence. Na straně jedné byl Západ prostorem, do něhož mohly být symbolicky vytěsněny negativní společenské a politické jevy - jakožto "negativní fólie" měl oficiální obraz zlého Západu, plného životní nejistoty, kriminality a vykořisťování, ujišťovat o správnosti nastoupené cesty "budování socialismu". Součástí veřejného prostoru však byly také, na straně druhé, zcela opačné výjevy - neskrývané projevy obdivu k módním trendům inspirovaným západní masovou kulturou (filmy, hudba) nebo závislost na západní módě v oblékání. Nebyla to ovšem jen fascinace konzumními komoditami západního světa, ale i obdiv k mnoha nemateriálním aspektům (svoboda tisku, pohybu; ekologické, feministické, mírové hnutí, demokracie a podob.). Západ se stal postupně čímsi mystickým (což neznamená, jak ukážeme, že by vymizely jeho negativní rysy) - byl zároveň "známý a nedosažitelný, reálný i abstraktní, pozemský a exotický" tato ambivalence a nedosažitelnost ho proměňovala v tajemný a snový svět, kam se namísto zla mohl naopak projektovat příslib štěstí.cs_CZ
dc.description.abstractIn societies of state socialism the image of West was usually characterized by high degree of ambivalence. On the one hand the West was a space where negative social and politic phenomena could be displaced - as negative film should the official image of evil West full of social insecurity, criminality and poverty, reassured Czechoslovakian citizens of rightness of building socialism. On the other hand entirely opposite scenes were part of the public meaning- unconcealed admiration of fashion trends inspired by western mass culture (films, music). There was not only the fascination with consumer commodities of the western World, but also an admiration of lot of nonmaterial aspects (freedom of press, traveling, ecologic, feministic, pacifistic movements etc.). The West became gradually something mystical- it was at the same time "familiar and inaccessible, real and abstract, mundane and exotic". This ambivalence and inaccessibility was transforming the West in some mysterious and dreamlike place where instead of evil, the promise of happiness could be projected. Despite the official ideology and censoring attempts that limited the information about life behind the Iron Curtain, citizens in Czechoslovakia had an opportunity to create their own, quite clear image of West. At the same time I am trying to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectZápadcs_CZ
dc.subjectNormalizacecs_CZ
dc.subjectObraz druhéhocs_CZ
dc.subjectWesten_US
dc.subjectNormalizationen_US
dc.subjectImage of the Oheren_US
dc.titleImaginární vnější svět: obraz "Západu" v československé společnosti v období přestavbycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-13
dc.description.departmentInstitute of Economic and Social Historyen_US
dc.description.departmentÚstav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId74434
dc.title.translatedImaginary Elsewhere: The "West" in Czechoslovakian society in the time of Perestroikaen_US
dc.contributor.refereeRandák, Jan
dc.identifier.aleph001386122
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Economic and Social Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe společnostech státního socialismu se obraz Západu vždy vyznačoval poměrně vysokou mírou ambivalence. Na straně jedné byl Západ prostorem, do něhož mohly být symbolicky vytěsněny negativní společenské a politické jevy - jakožto "negativní fólie" měl oficiální obraz zlého Západu, plného životní nejistoty, kriminality a vykořisťování, ujišťovat o správnosti nastoupené cesty "budování socialismu". Součástí veřejného prostoru však byly také, na straně druhé, zcela opačné výjevy - neskrývané projevy obdivu k módním trendům inspirovaným západní masovou kulturou (filmy, hudba) nebo závislost na západní módě v oblékání. Nebyla to ovšem jen fascinace konzumními komoditami západního světa, ale i obdiv k mnoha nemateriálním aspektům (svoboda tisku, pohybu; ekologické, feministické, mírové hnutí, demokracie a podob.). Západ se stal postupně čímsi mystickým (což neznamená, jak ukážeme, že by vymizely jeho negativní rysy) - byl zároveň "známý a nedosažitelný, reálný i abstraktní, pozemský a exotický" tato ambivalence a nedosažitelnost ho proměňovala v tajemný a snový svět, kam se namísto zla mohl naopak projektovat příslib štěstí.cs_CZ
uk.abstract.enIn societies of state socialism the image of West was usually characterized by high degree of ambivalence. On the one hand the West was a space where negative social and politic phenomena could be displaced - as negative film should the official image of evil West full of social insecurity, criminality and poverty, reassured Czechoslovakian citizens of rightness of building socialism. On the other hand entirely opposite scenes were part of the public meaning- unconcealed admiration of fashion trends inspired by western mass culture (films, music). There was not only the fascination with consumer commodities of the western World, but also an admiration of lot of nonmaterial aspects (freedom of press, traveling, ecologic, feministic, pacifistic movements etc.). The West became gradually something mystical- it was at the same time "familiar and inaccessible, real and abstract, mundane and exotic". This ambivalence and inaccessibility was transforming the West in some mysterious and dreamlike place where instead of evil, the promise of happiness could be projected. Despite the official ideology and censoring attempts that limited the information about life behind the Iron Curtain, citizens in Czechoslovakia had an opportunity to create their own, quite clear image of West. At the same time I am trying to...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV