Show simple item record

Josef Šusta and textbooks of world history
dc.contributor.advisorBeneš, Zdeněk
dc.creatorDvořák, Rudolf
dc.date.accessioned2017-05-08T15:54:54Z
dc.date.available2017-05-08T15:54:54Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/50077
dc.description.abstractKlíčová slova: Josef Šusta, učebnice, světové dějiny, historické myšlení Bakalářská práce zkoumá srovnávací metodou proměnu textu středoškolské učebnice světových dějin autorů Josefa Šusty a Jaroslava Bidla. Součástí tématu je také osobnost a historické myšlení Josefa Šusty. V první kapitole se zabývám působením učebnice a hodnocením kvality textu. Důležitou součástí je srovnání učebnice s jinými středoškolskými učebnicemi té doby. Důraz je kladen především na syntetickou schopnost výkladu. Cílem druhé kapitoly je analýza změn, kterými text učebnice prošel. Učebnice je zde zkoumána jako pramen, který charakterizuje výuku tří odlišných státních systémů. Tento fakt umožňuje poznat důležitost historických událostí, které učebnice obsahovala. Třetí kapitola zkoumá syntetické umění výkladu a historické myšlení Josefa Šusty. Historik je zde představen jako osobnost, která kultivovala historické vědomí národa. Šustův hlavní přínos je v jeho představě dějinného vývoje a vnímání historické tradice. Důležitou částí je také historikův názor na popularizaci vědy. Šustovo historické myšlení je dokladem intenzivního zájmu o kulturní historii a filozofii dějin.cs_CZ
dc.description.abstractKey words: Josef Šusta, textbook, world history, historical thinking This bachelor thesis investigates changes in text of textbooks by Josef Šusta and Jaroslav Bidlo. I use a comparative method to analyse changes in the textbooks for grammar chools. An important part of the theme is a personality and historical thinking of Josef Šusta. In the first chapter I am interested in influence of the textbooks. I deal with quality of the text also. A specific part is a comparison with other textbooks for grammar schools of the time. I place special emphasis on ability of synthesis. An aim of the second chapter is to analyse changes that were found in the textbooks. I investigate the textbook as a source that describes an education of three different state systems. This fact makes possible to know an importance of historical events that were contained in the books. The third chapter deals with an art of synthesis and historical thinking of Josef Šusta. The historian is presented as a personality who cultivated a historical consciousness of the nation. Šusta's main contribution is in his idea of historical development and perceiving of historical tradition. A very important part is also the historian's view of popularizing of the science. Šusta's historical thinking represents an intensive interest in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJosef Šustacs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectsvětové dějinycs_CZ
dc.subjecthistorické myšlenícs_CZ
dc.subjectJosef Šustaen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectworld historyen_US
dc.subjecthistorical thinkingen_US
dc.titleJosef Šusta a učebnice světových dějincs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-14
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId73073
dc.title.translatedJosef Šusta and textbooks of world historyen_US
dc.contributor.refereeČechurová, Jana
dc.identifier.aleph001397834
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csKlíčová slova: Josef Šusta, učebnice, světové dějiny, historické myšlení Bakalářská práce zkoumá srovnávací metodou proměnu textu středoškolské učebnice světových dějin autorů Josefa Šusty a Jaroslava Bidla. Součástí tématu je také osobnost a historické myšlení Josefa Šusty. V první kapitole se zabývám působením učebnice a hodnocením kvality textu. Důležitou součástí je srovnání učebnice s jinými středoškolskými učebnicemi té doby. Důraz je kladen především na syntetickou schopnost výkladu. Cílem druhé kapitoly je analýza změn, kterými text učebnice prošel. Učebnice je zde zkoumána jako pramen, který charakterizuje výuku tří odlišných státních systémů. Tento fakt umožňuje poznat důležitost historických událostí, které učebnice obsahovala. Třetí kapitola zkoumá syntetické umění výkladu a historické myšlení Josefa Šusty. Historik je zde představen jako osobnost, která kultivovala historické vědomí národa. Šustův hlavní přínos je v jeho představě dějinného vývoje a vnímání historické tradice. Důležitou částí je také historikův názor na popularizaci vědy. Šustovo historické myšlení je dokladem intenzivního zájmu o kulturní historii a filozofii dějin.cs_CZ
uk.abstract.enKey words: Josef Šusta, textbook, world history, historical thinking This bachelor thesis investigates changes in text of textbooks by Josef Šusta and Jaroslav Bidlo. I use a comparative method to analyse changes in the textbooks for grammar chools. An important part of the theme is a personality and historical thinking of Josef Šusta. In the first chapter I am interested in influence of the textbooks. I deal with quality of the text also. A specific part is a comparison with other textbooks for grammar schools of the time. I place special emphasis on ability of synthesis. An aim of the second chapter is to analyse changes that were found in the textbooks. I investigate the textbook as a source that describes an education of three different state systems. This fact makes possible to know an importance of historical events that were contained in the books. The third chapter deals with an art of synthesis and historical thinking of Josef Šusta. The historian is presented as a personality who cultivated a historical consciousness of the nation. Šusta's main contribution is in his idea of historical development and perceiving of historical tradition. A very important part is also the historian's view of popularizing of the science. Šusta's historical thinking represents an intensive interest in...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV