dc.contributor.advisor | Levínská, Markéta | |
dc.creator | Zlámalová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2017-05-08T14:49:48Z | |
dc.date.available | 2017-05-08T14:49:48Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/49828 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá životním příběhem vysokoškolsky vzdělané Romky. Tématu vzdělaných Romů není věnováno tolik výzkumné pozornosti jako romské školní neúspěšnosti. Důvodem je dlouhodobý záměr majoritní společnosti pozvednout romskou vzdělanostní úroveň. Tento výzkum se snaží uchopit vývoj identity vzdělané Romky, která ve školní instituci uspěla. Zjišťuje také, jaké podmínky byly nutné proto, aby Romka dosáhla vysokoškolského vzdělání. Vychází z autobiografického rozhovoru a metodou zakotvené teorie ve výzkumu dospívá ke třem kontextům podmínek, které byly nutné proto, aby se identita vzdělané Romky vytvořila - rodinná výchova, škola, etnicita. Pro uchopení narativně ztvárněné zkušenosti v životním příběhu informátorky výzkumu, byla použita i narativní metoda. Výzkumem bylo rozpoznáno, jaké vztahy, podmínky a události vytvořily identitu vzdělané Romky. Také tuto identitu samotnou výzkum zachycuje. Dále výzkum zachytil specifické vztahy informátorky k majoritě a k ostatním Romům. Výsledky výzkumu upozorňují na možná úskalí života asimilovaných vzdělaných Romů a ztrátu jejich autenticity. Z tohoto důvodu by měly být problematice vzdělaných Romů věnována další výzkumná šetření. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This work deals with the life story of a well-educated Romany. Topics about educated Romanies are receiving lesser research attention than their school failures. The reason is the long-term intention of majority society to raise romanies education level. This research is trying to handle the identity of a well-educated Romany, who succeeded in the school institution. It also investigate the conditions, that were necessary for a Romany to get university education. Based on the autobiographical interview and grounded theory method in research is comming to three conditions that were necessary for creation the identity of educated Romany - family education, school, ethnicity. For a gripping narratively formulate experience in a life story research informant was also used a narrative method. Research has found what relationships, conditions and events formed the identity of educated Romany. Further research intercepted her specific relationships to majority and to other Romanies. The research results points to the possible difficulties of life assimilated Romanies and the loss of their authenticity. Because of this reason, this area should be devoted to other research investigations. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Životní příběh vzdělané Romky - Hledání autentického bytí | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2011 | |
dcterms.dateAccepted | 2011-09-12 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 83502 | |
dc.title.translated | Life-Story of a Well-Educated Romany Woman ? A Searching for a Genuine Being | en_US |
dc.contributor.referee | Doubek, David | |
dc.identifier.aleph | 001394225 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá životním příběhem vysokoškolsky vzdělané Romky. Tématu vzdělaných Romů není věnováno tolik výzkumné pozornosti jako romské školní neúspěšnosti. Důvodem je dlouhodobý záměr majoritní společnosti pozvednout romskou vzdělanostní úroveň. Tento výzkum se snaží uchopit vývoj identity vzdělané Romky, která ve školní instituci uspěla. Zjišťuje také, jaké podmínky byly nutné proto, aby Romka dosáhla vysokoškolského vzdělání. Vychází z autobiografického rozhovoru a metodou zakotvené teorie ve výzkumu dospívá ke třem kontextům podmínek, které byly nutné proto, aby se identita vzdělané Romky vytvořila - rodinná výchova, škola, etnicita. Pro uchopení narativně ztvárněné zkušenosti v životním příběhu informátorky výzkumu, byla použita i narativní metoda. Výzkumem bylo rozpoznáno, jaké vztahy, podmínky a události vytvořily identitu vzdělané Romky. Také tuto identitu samotnou výzkum zachycuje. Dále výzkum zachytil specifické vztahy informátorky k majoritě a k ostatním Romům. Výsledky výzkumu upozorňují na možná úskalí života asimilovaných vzdělaných Romů a ztrátu jejich autenticity. Z tohoto důvodu by měly být problematice vzdělaných Romů věnována další výzkumná šetření. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This work deals with the life story of a well-educated Romany. Topics about educated Romanies are receiving lesser research attention than their school failures. The reason is the long-term intention of majority society to raise romanies education level. This research is trying to handle the identity of a well-educated Romany, who succeeded in the school institution. It also investigate the conditions, that were necessary for a Romany to get university education. Based on the autobiographical interview and grounded theory method in research is comming to three conditions that were necessary for creation the identity of educated Romany - family education, school, ethnicity. For a gripping narratively formulate experience in a life story research informant was also used a narrative method. Research has found what relationships, conditions and events formed the identity of educated Romany. Further research intercepted her specific relationships to majority and to other Romanies. The research results points to the possible difficulties of life assimilated Romanies and the loss of their authenticity. Because of this reason, this area should be devoted to other research investigations. | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990013942250106986 | |