Význam probiotik ve výživě žáků druhého stupně základní školy
Importance of Probiotics in the Diet of Pupils in the Second Stage of Basic Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49781Identifikátory
SIS: 86640
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vodáková, Jitka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
probiotika, výživa, vědomosti, základní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
probiotics, nutrition, knowledge, basic educationPozitivní účinek konzumace probiotik na zdraví člověka byl objeven již na počátku minulého století a je průběžně dokládán a upřesňován řadou vědeckých studií. Neustále se objevují další probiotické mikroorganismy a na trh jsou přinášeny nové probiotické potraviny a potravinové doplňky. Zda tomuto trendu odpovídá i narůstající informovanost a zájem široké veřejnosti o konzumaci probiotik však zůstává otázkou. Práce se zabývá problematikou probiotik po teoretické stránce, jejich biologickou podstatou, historií, výrobou a pozitivními účinky na zdraví konzumenta. Dále bylo jejím cílem zjistit, jaké povědomí mají žáci druhého stupně základní školy o probioticích a jaký význam mají v jejich výživě. K tomuto účelu bylo provedeno dotazníkové šetření mezi vybranými žáky daného stupně vzdělávání a jeho výsledky jsou diskutovány v závěru této práce. Klíčová slova: probiotika, výživa, vědomosti, základní vzdělávání
Positive effect of probiotics consumption on human health was discovered at the beginning of the last century. A number of scientific studies continuously test and clarify this effect to discover more types of probiotic microorganisms and thereby bring new probiotic food and food supplements to the market. The question is, if increasing public awareness and interest corresponds with recent tendency. This study includes theoretical background of the probiotics issue, biological basis, history and technology of probiotics microorganism and discussion of positive effects on consumer's health. The other aim of the study is to find out what knowledge has secondary school students about probiotics and also what role plays probiotics in their lives. Questionnaires were used to achieve these goals and general results are discussed at the end of this work. Keywords: probiotics, nutrition, knowledge, basic education