Zobrazit minimální záznam

Concept of role of classmates from the perspective of adolescent girls and boys
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorČechová, Helena
dc.date.accessioned2017-05-08T14:30:07Z
dc.date.available2017-05-08T14:30:07Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/49747
dc.description.abstractčesky Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak pojímají roli spolužáka a spolužačky dívky a chlapci v období adolescence. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část představuje téma z pohledu vývojové psychologie, sociální psychologie a genderových studií. V první polovině teoretické části se zabývám sociálními aspekty role spolužačky a spolužáka, pojímám ji v rámci třídní a vrstevnické skupiny. Prostor věnuji také navazování přátelství mezi dívkami a chlapci. Druhou polovinu teoretické části věnuji období adolescence jakožto specifické vývojové etapě. Zaměřuji se na biologické, psychické a sociální změny, které období dospívání provázejí. Celou teorií prostupuje hledisko genderové problematiky, přičemž se zaměřuji na porovnání dospívání dívek a chlapců. Teoretickou část završuji představením procesu vytváření genderových rolí a významu femininity a maskulinity. Empirická část zahrnuje výzkum pojetí role spolužáka a spolužačky v 9. třídě. Představím průměrné představy žáků a žákyň o ideální spolužačce a spolužákovi. Zaměřím se na genderový aspekt těchto rolí. Při interpretaci dat z obsahové analýzy také poukáži na odlišnost pojetí role spolužáka a spolužačky z hlediska genderové příslušnosti samotných žáků a žákyň. Zaměřím se na to, zda zaujímají chlapci a dívky...cs_CZ
dc.description.abstractin English This thesis deals with the conception of classmate's roles from the perspective of adolescent girls and boys. Thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part introduces the subject in terms of developmental and social psychology and gender studies. In the first half of theoretical part I follow up the social aspects of the classmate's role and conceive it within the class and peer group. Certain space is also devoted to establishing the relationships between girls and boys. The second half of theoretical section reflects adolescence as a specific developmental period, in which I focus on occurring biological, mental and social changes. Whole theory is penetrated by gender perspective focussing on comparison of girl or boy adolescence. Introducing the process of gender roles creation and the significance of femininity and masculinity completes the theoretical part. The empirical part includes research of role concept within the 9th class of primary school. Presenting average images of pupils about the ideal classmate (girl and boy) I highlight the gender aspects of mentioned role. While interpreting the analysis outcomes and considering itself gender membership of responding pupils I point out the role differences as well. The goal is to show whether...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectadolescencecs_CZ
dc.subjectgenderové rolecs_CZ
dc.subjectsociální rolecs_CZ
dc.subjectspolužácics_CZ
dc.subjectspolužačkycs_CZ
dc.subjecttřídacs_CZ
dc.subjectadolescenceen_US
dc.subjectgender rolesen_US
dc.subjectsocial rolesen_US
dc.subjectclassmatesen_US
dc.subjectclassen_US
dc.titlePojetí role spolužáka a spolužačky z pohledu adolescentních dívek a chlapcůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-12
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId83278
dc.title.translatedConcept of role of classmates from the perspective of adolescent girls and boysen_US
dc.contributor.refereePresslerová, Pavla
dc.identifier.aleph001394219
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csčesky Tato bakalářská práce se zabývá tím, jak pojímají roli spolužáka a spolužačky dívky a chlapci v období adolescence. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část představuje téma z pohledu vývojové psychologie, sociální psychologie a genderových studií. V první polovině teoretické části se zabývám sociálními aspekty role spolužačky a spolužáka, pojímám ji v rámci třídní a vrstevnické skupiny. Prostor věnuji také navazování přátelství mezi dívkami a chlapci. Druhou polovinu teoretické části věnuji období adolescence jakožto specifické vývojové etapě. Zaměřuji se na biologické, psychické a sociální změny, které období dospívání provázejí. Celou teorií prostupuje hledisko genderové problematiky, přičemž se zaměřuji na porovnání dospívání dívek a chlapců. Teoretickou část završuji představením procesu vytváření genderových rolí a významu femininity a maskulinity. Empirická část zahrnuje výzkum pojetí role spolužáka a spolužačky v 9. třídě. Představím průměrné představy žáků a žákyň o ideální spolužačce a spolužákovi. Zaměřím se na genderový aspekt těchto rolí. Při interpretaci dat z obsahové analýzy také poukáži na odlišnost pojetí role spolužáka a spolužačky z hlediska genderové příslušnosti samotných žáků a žákyň. Zaměřím se na to, zda zaujímají chlapci a dívky...cs_CZ
uk.abstract.enin English This thesis deals with the conception of classmate's roles from the perspective of adolescent girls and boys. Thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part introduces the subject in terms of developmental and social psychology and gender studies. In the first half of theoretical part I follow up the social aspects of the classmate's role and conceive it within the class and peer group. Certain space is also devoted to establishing the relationships between girls and boys. The second half of theoretical section reflects adolescence as a specific developmental period, in which I focus on occurring biological, mental and social changes. Whole theory is penetrated by gender perspective focussing on comparison of girl or boy adolescence. Introducing the process of gender roles creation and the significance of femininity and masculinity completes the theoretical part. The empirical part includes research of role concept within the 9th class of primary school. Presenting average images of pupils about the ideal classmate (girl and boy) I highlight the gender aspects of mentioned role. While interpreting the analysis outcomes and considering itself gender membership of responding pupils I point out the role differences as well. The goal is to show whether...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990013942190106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV