Zobrazit minimální záznam

Application of (geo)demographic methods in education
dc.contributor.advisorHulíková Tesárková, Klára
dc.creatorŠebestík, Libor
dc.date.accessioned2020-07-07T19:05:32Z
dc.date.available2020-07-07T19:05:32Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/49733
dc.description.abstractAplikace (geo)demografických metod v oblasti vzdělávání Abstrakt Diplomová práce představuje možnosti aplikace demografických, geodemografických a statistických metod na data zveřejňovaná školskou statistikou. Z metod demografické analýzy je ukázáno využití měr, konceptu vícestavové demografie spolu s Markovovými řetězci a dále aplikace úmrtnostních tabulek. Těmito postupy jsou hodnoceny míry účasti na jednotlivých vzdělávacích stupních, průměrná délka školní docházky a počet odchodů z ročníku. Markovovy řetězce, které jsou založeny na pravděpodobnostech přechodu mezi ročníky, jsou také hodnoceny z hlediska jejich užití pro prognostické potřeby. Těmito metodami je analyzována situace na úrovni předškolního, základního a středního vzdělávání. Data potřebná pro tuto část práce pochází z běžně publikovaných Statistických ročenek školství. Na poli geodemografie je prezentován preferenční model migračních toků. Na konkrétním příkladu je zkoumáno, jak uchazeči o vysokoškolské studium preferují či naopak depreferují kraje České republiky jako cílové oblasti pro vysokoškolské studium. Poslední užitou metodou je binární logistická regrese, pomocí níž jsou analyzovány nerovnosti v přístupu ke vzdělávání na úrovni vysokého školství. Obě závěrečné metody jsou aplikovány na data z datové svodky Ústavu pro informace ve...cs_CZ
dc.description.abstractApplication of (geo)demographic methods in education Abstract This master's thesis presents the possibilities of application of demographic, geodemographic and statistical methods on data published by the educational sector. The methods of demographic analysis are represented by the usage of rates, the concept of multistate demography (Markov chains) and the application of life tables. The enrollment ratio at particular levels of education, the average length of schooling and the number of dropouts from school grades are evaluated by these procedures. Markov chains which are based on the probabilities of transition between grades are also examined in terms of their use for forecasting purposes. These methods analyze the situation at the preschool, primary and secondary levels and are used on data from the annual Statistical Yearbooks on Education. In the field of geodemography, the so called preferential model of migration flows is presented. This model examines how applicants for tertiary education prefer or reject the regions of the Czech Republic for their tertiary education studies. The last method is the binary logistic regression which analyzes the inequalities in access to tertiary education. Both preferential model and logistic regression are based on data files on the admission process at...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectaplikace demografických metodcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjectmíry účasti na vzdělávánícs_CZ
dc.subjectvícestavová demografiecs_CZ
dc.subjectMarkovovy řetězcecs_CZ
dc.subjectúmrtnostní tabulkycs_CZ
dc.subjectpreferenční model migračních tokůcs_CZ
dc.subjectlogistická regresecs_CZ
dc.subjectapplication of demographic methodsen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectenrollment ratiosen_US
dc.subjectmultistate demographyen_US
dc.subjectMarkov chainsen_US
dc.subjectlife tablesen_US
dc.subjectpreferential model of migration flowsen_US
dc.subjectlogistic regressionen_US
dc.titleAplikace (geo)demografických metod v oblasti vzdělávánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-16
dc.description.departmentKatedra demografie a geodemografiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Demography and Geodemographyen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId76674
dc.title.translatedApplication of (geo)demographic methods in educationen_US
dc.contributor.refereeFialová, Ludmila
dc.identifier.aleph001391325
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDemographyen_US
thesis.degree.disciplineDemografiecs_CZ
thesis.degree.programDemographyen_US
thesis.degree.programDemografiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Demography and Geodemographyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDemografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDemographyen_US
uk.degree-program.csDemografiecs_CZ
uk.degree-program.enDemographyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAplikace (geo)demografických metod v oblasti vzdělávání Abstrakt Diplomová práce představuje možnosti aplikace demografických, geodemografických a statistických metod na data zveřejňovaná školskou statistikou. Z metod demografické analýzy je ukázáno využití měr, konceptu vícestavové demografie spolu s Markovovými řetězci a dále aplikace úmrtnostních tabulek. Těmito postupy jsou hodnoceny míry účasti na jednotlivých vzdělávacích stupních, průměrná délka školní docházky a počet odchodů z ročníku. Markovovy řetězce, které jsou založeny na pravděpodobnostech přechodu mezi ročníky, jsou také hodnoceny z hlediska jejich užití pro prognostické potřeby. Těmito metodami je analyzována situace na úrovni předškolního, základního a středního vzdělávání. Data potřebná pro tuto část práce pochází z běžně publikovaných Statistických ročenek školství. Na poli geodemografie je prezentován preferenční model migračních toků. Na konkrétním příkladu je zkoumáno, jak uchazeči o vysokoškolské studium preferují či naopak depreferují kraje České republiky jako cílové oblasti pro vysokoškolské studium. Poslední užitou metodou je binární logistická regrese, pomocí níž jsou analyzovány nerovnosti v přístupu ke vzdělávání na úrovni vysokého školství. Obě závěrečné metody jsou aplikovány na data z datové svodky Ústavu pro informace ve...cs_CZ
uk.abstract.enApplication of (geo)demographic methods in education Abstract This master's thesis presents the possibilities of application of demographic, geodemographic and statistical methods on data published by the educational sector. The methods of demographic analysis are represented by the usage of rates, the concept of multistate demography (Markov chains) and the application of life tables. The enrollment ratio at particular levels of education, the average length of schooling and the number of dropouts from school grades are evaluated by these procedures. Markov chains which are based on the probabilities of transition between grades are also examined in terms of their use for forecasting purposes. These methods analyze the situation at the preschool, primary and secondary levels and are used on data from the annual Statistical Yearbooks on Education. In the field of geodemography, the so called preferential model of migration flows is presented. This model examines how applicants for tertiary education prefer or reject the regions of the Czech Republic for their tertiary education studies. The last method is the binary logistic regression which analyzes the inequalities in access to tertiary education. Both preferential model and logistic regression are based on data files on the admission process at...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990013913250106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV