Dynamic simulation of rigid bodies using programmable GPUs
Dynamická simulace tuhých těles na programovatelných GPU
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49637Identifiers
Study Information System: 81534
Collections
- Kvalifikační práce [11191]
Author
Advisor
Referee
Kolomazník, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Software Systems
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
6. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
CUDA, GPGPU, simulace fyzikyKeywords (English)
CUDA, GPGPU, physics simulation, physics engine, game physics, OpenCLCílem této práce je vytvořit program simulující dynamiku tuhých těles a jejich soustav pomocí GPGPU se zaměřením na rychlost a stabilitu. Výsledkem je fyzikální engine využivající architekturu CUDA. Celý engine běží na GPU, obsahuje detekci a zpracování kolizí a také různé síly jako tření, gravitace, kontaktní síla apod. Podporuje objekty typu koule, tyč, pružina, kvádr a rovina. Také umožňuje tato primitiva kombinovat do složitějších celků.
The goal of this work is to create a program which simulates the dynamics of rigid bodies and their systems using GPGPU with an emphasis on speed and stability. The result is a physics engine that uses the CUDA architecture. It runs entirely on the GPU, handles collision detection, collision response and different forces like friction, gravity, contact forces, etc. It supports spheres, rods (which are similar to cylinders), springs, boxes and planes. It's also possible to construct compound objects by connecting basic primitives.