Zobrazit minimální záznam

A traffic flow with a bottelneck
dc.contributor.advisorJanovský, Vladimír
dc.creatorKovařík, Adam
dc.date.accessioned2017-05-08T13:52:59Z
dc.date.available2017-05-08T13:52:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/49605
dc.description.abstractNázev práce: Model dopravního toku s překážkou Autor: Adam Kovařík Katedra (ústav): Katedra numerické matematiky Vedoucí diplomové práce: prof. RNDr. Vladimír Janovský, DrSc. e-mail vedoucího: janovsky@karlin.mff.cuni.cz Abstrakt: Tématem této práce je mikroskopický dopravní model typu follow-the-leader s překážkou popisující pohyb aut po kruhové dráze. Předpokládáme, že všichni řidiči mají stejné vlastnosti a že se nesmí vzájemně předjíždět. Představíme část z bohaté dyna- miky tohoto modelu včetně tzv. Hopfovy a Neimarkovy-Sackerovy bifurkace. Zavedeme tzv. POM a kvazi-POM řešení a ukážeme postup, jak je nalézt. Hlavním úkolem práce je pak zjistit, jaký vliv bude mít na OV-model s překážkou tzv. agresivní chování řidičů. Prozkoumáme i efekt proměnných reakčních dob na řešení a působení obou zmíněných faktorů současně. Pomocí numerických simulací zjistíme, že agresivita a rychlejší reakce mají pozitivní účinek na dopravní tok. Na závěr probereme ještě model s dvěma překáž- kami a model s jedním výjimečným řidičem. Klíčová slova: dynamický systém, obyčejné dif. rovnice, dopravní tok, překážka, agresivita. 1cs_CZ
dc.description.abstractTitle: A traffic flow with a bottelneck Author: Adam Kovařík Department: Department of Numerical Mathematics Supervisor: prof. RNDr. Vladimír Janovský, DrSc. Supervisor's e-mail address: janovsky@karlin.mff.cuni.cz Abstract: In this paper we study a microscopic follow-the-leader traffic model on a circu- lar road with a bottleneck. We assume that all drivers are identical and overtaking is not permitted. We sketch a small part of the rich dynamics of the model including Hopf and Neimark-Sacker bifurcations. We introduce so called POM and quasi-POM solutions and an algorithm how to search them. The main goal of this work is to investigate how the optimal velocity model with a bottleneck deals with so called aggressive behavior of dri- vers. The effect of variable reaction time and a combination of both named factors is also tested. Using numerical simulations we'll find out that aggressiveness and faster reactions have positive effect on traffic flow. In the end we discuss models with two bottlenecks and with one extraordinary driver. Keywords: dynamical systems, ODEs, traffic flow, bottleneck, aggressiveness. 1en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectdynamický systémcs_CZ
dc.subjectobyčejné dif. rovnicecs_CZ
dc.subjectdopravní tokcs_CZ
dc.subjectpřekážkacs_CZ
dc.subjectagresivitacs_CZ
dc.subjectdynamical systemsen_US
dc.subjectODEsen_US
dc.subjecttraffic flowen_US
dc.subjectbottlenecken_US
dc.subjectaggressivenessen_US
dc.titleModel dopravního toku s překážkoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-14
dc.description.departmentDepartment of Numerical Mathematicsen_US
dc.description.departmentKatedra numerické matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId111824
dc.title.translatedA traffic flow with a bottelnecken_US
dc.contributor.refereeVejchodský, Tomáš
dc.identifier.aleph001386608
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematical modelling in physics and technologyen_US
thesis.degree.disciplineMatematické modelování ve fyzice a technicecs_CZ
thesis.degree.programMathematicsen_US
thesis.degree.programMatematikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra numerické matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Numerical Mathematicsen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematické modelování ve fyzice a technicecs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematical modelling in physics and technologyen_US
uk.degree-program.csMatematikacs_CZ
uk.degree-program.enMathematicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNázev práce: Model dopravního toku s překážkou Autor: Adam Kovařík Katedra (ústav): Katedra numerické matematiky Vedoucí diplomové práce: prof. RNDr. Vladimír Janovský, DrSc. e-mail vedoucího: janovsky@karlin.mff.cuni.cz Abstrakt: Tématem této práce je mikroskopický dopravní model typu follow-the-leader s překážkou popisující pohyb aut po kruhové dráze. Předpokládáme, že všichni řidiči mají stejné vlastnosti a že se nesmí vzájemně předjíždět. Představíme část z bohaté dyna- miky tohoto modelu včetně tzv. Hopfovy a Neimarkovy-Sackerovy bifurkace. Zavedeme tzv. POM a kvazi-POM řešení a ukážeme postup, jak je nalézt. Hlavním úkolem práce je pak zjistit, jaký vliv bude mít na OV-model s překážkou tzv. agresivní chování řidičů. Prozkoumáme i efekt proměnných reakčních dob na řešení a působení obou zmíněných faktorů současně. Pomocí numerických simulací zjistíme, že agresivita a rychlejší reakce mají pozitivní účinek na dopravní tok. Na závěr probereme ještě model s dvěma překáž- kami a model s jedním výjimečným řidičem. Klíčová slova: dynamický systém, obyčejné dif. rovnice, dopravní tok, překážka, agresivita. 1cs_CZ
uk.abstract.enTitle: A traffic flow with a bottelneck Author: Adam Kovařík Department: Department of Numerical Mathematics Supervisor: prof. RNDr. Vladimír Janovský, DrSc. Supervisor's e-mail address: janovsky@karlin.mff.cuni.cz Abstract: In this paper we study a microscopic follow-the-leader traffic model on a circu- lar road with a bottleneck. We assume that all drivers are identical and overtaking is not permitted. We sketch a small part of the rich dynamics of the model including Hopf and Neimark-Sacker bifurcations. We introduce so called POM and quasi-POM solutions and an algorithm how to search them. The main goal of this work is to investigate how the optimal velocity model with a bottleneck deals with so called aggressive behavior of dri- vers. The effect of variable reaction time and a combination of both named factors is also tested. Using numerical simulations we'll find out that aggressiveness and faster reactions have positive effect on traffic flow. In the end we discuss models with two bottlenecks and with one extraordinary driver. Keywords: dynamical systems, ODEs, traffic flow, bottleneck, aggressiveness. 1en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra numerické matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990013866080106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV