Utilizing HLA for agent based development platforms
Utilizing HLA for agent based development platforms
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49592Identifiers
Study Information System: 90664
CU Caralogue: 990014283820106986
Collections
- Kvalifikační práce [11969]
Author
Advisor
Referee
Bednárek, David
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Software Systems
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
middleware, artificial intelligence, high level architecture, simulations, prototyping toolsKeywords (English)
middleware, artificial intelligence, high level architecture, simulations, prototyping toolsHigh Level Architecture (HLA) poskytuje univerzální řešení pro propojení více simulačních prostředí a aplikací, vytvářejíc složitějčí simulační system. Základní myšlenka HLA je kontrolovaná a směrovaná výměna objektů a událostí (prostřednictvím RunTime Interface - RTI) sdílených jednotlivými účastníky systému (např. simulacemi). Vzniká tak distribuované datové prostředí. Cílem práce je zkoumat využitelnost HLA pro vývojové platformy pro virtuální agenty (např. Pogamut). Dalším cílem práce je poskytnout jednoduchý a transparentní přístup k HLA pro aplikace, které neimplementují HLA. Součástí práce je popis architektury a popis prototypové testovací implementace, která integruje HLA do dvou různých uzavřených herních enignů poskytujíc jim tak schopnost komunikovat s jednoduchou klientskou aplikací užívajíc rozumnou podmnožinu HLA standard. Součástí práce jsou měření výkonu naší implementace
The High Level Architecture (HLA) provides a universal solution for interconnecting various simulation environments and applications thus creating a more complex simulation entity. The idea is built upon controlled and directed data exchanges of objects and events (via the RunTime Interface - RTI) shared by participants (i.e. simulations) thus creating a distributed data environment. The aim of this thesis is to investigate usability of HLA for agent based development platforms (e.g. Pogamut) as well as providing transparent and simple to use access to HLA for HLA unaware applications. The thesis describes architecture and provides a prototype proof-of-concept implementation, which integrates HLA with two different (closed source) game engines providing them the ability to communicate to a simple client application according to a reasonable subset of the HLA standard. The thesis also provides performance measurements of prototype implementation.
