Show simple item record

Number sense among children in first grade of elementary school
dc.contributor.advisorStrnadová, Iva
dc.creatorVeselá, Martina
dc.date.accessioned2017-05-08T13:36:57Z
dc.date.available2017-05-08T13:36:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/49537
dc.description.abstractCelá práce je pohledem na úroveň porozumění číslu u dětí v první třídě základní školy. Úvodní část je věnována obecnému přehledu souvisejících témat, tedy úrovni kognitivních funkcí v době nástupu dítěte do základní školy, shrnutí odborných termínů vztahujících se k matematickým schopnostem a zachycení vývoje matematických schopností v první třídě základní školy. Praktická část se věnuje u nás relativně novým tématům v oblasti matematických schopností. Pod záštitou výzkumu probíhajícího na australské univerzitě v Sydney jsem se pokusila zmapovat úroveň porozumění číslu u dětí na začátku školní docházky, jejich strategie při řešení úkolů a také míru jejich úzkostnosti v matematice. Dalším výstupem je zjištění závislosti mezi výsledky testu rozumových schopností, testu porozumění číslu a míry úzkostnosti v matematice. Závěr práce se soustředí na doporučení pro rozvoj matematických schopností u dětí před nástupem do školy. Dílčím výstupem jsou také překlady dvou výzkumných nástrojů. Klíčová slova: porozumění číslu, úzkostnost v matematice, matematické schopnostics_CZ
dc.description.abstractThe whole thesis has been the view on the level of the understanding to the number among children at first grade of the elementary school. The beginning part focuses on the general summary of the points related to the main subject. This means the developing of cognitive functions at the time when children start attending school, summary of the technical terms connected with mathematical abilities and describing the development of the mathematical abilities at the first grade. The research applies to the topics in the field of mathematical abilities, which are relatively new in the Czech Republic. I tried to describe the number sense among children at the first grade, their strategies during solving the tasks and also to describe the measure of their math anxiety. Another outcome is finding out the dependence of results of the powers of intellect test, number knowledge test and the math anxiety measure. My research was realized under the patronage of the research realized at the Australian University, Sydney. The conclusion of the thesis focuses on the suggestions how to support the children's mathematical abilities development before they start attending school. The translation of two research methods is also the partial result. Key words: number sense, math anxiety, mathematical abilitiesen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectporozumění číslucs_CZ
dc.subjectúzkostnost v matematicecs_CZ
dc.subjectmatematické schopnostics_CZ
dc.subjectnumber senseen_US
dc.subjectmath anxietyen_US
dc.subjectmathematical abilitiesen_US
dc.titlePorozumění číslu u dětí v první třídě základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-01-16
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId118609
dc.title.translatedNumber sense among children in first grade of elementary schoolen_US
dc.contributor.refereeMlčková, Marie
dc.identifier.aleph001425430
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCelá práce je pohledem na úroveň porozumění číslu u dětí v první třídě základní školy. Úvodní část je věnována obecnému přehledu souvisejících témat, tedy úrovni kognitivních funkcí v době nástupu dítěte do základní školy, shrnutí odborných termínů vztahujících se k matematickým schopnostem a zachycení vývoje matematických schopností v první třídě základní školy. Praktická část se věnuje u nás relativně novým tématům v oblasti matematických schopností. Pod záštitou výzkumu probíhajícího na australské univerzitě v Sydney jsem se pokusila zmapovat úroveň porozumění číslu u dětí na začátku školní docházky, jejich strategie při řešení úkolů a také míru jejich úzkostnosti v matematice. Dalším výstupem je zjištění závislosti mezi výsledky testu rozumových schopností, testu porozumění číslu a míry úzkostnosti v matematice. Závěr práce se soustředí na doporučení pro rozvoj matematických schopností u dětí před nástupem do školy. Dílčím výstupem jsou také překlady dvou výzkumných nástrojů. Klíčová slova: porozumění číslu, úzkostnost v matematice, matematické schopnostics_CZ
uk.abstract.enThe whole thesis has been the view on the level of the understanding to the number among children at first grade of the elementary school. The beginning part focuses on the general summary of the points related to the main subject. This means the developing of cognitive functions at the time when children start attending school, summary of the technical terms connected with mathematical abilities and describing the development of the mathematical abilities at the first grade. The research applies to the topics in the field of mathematical abilities, which are relatively new in the Czech Republic. I tried to describe the number sense among children at the first grade, their strategies during solving the tasks and also to describe the measure of their math anxiety. Another outcome is finding out the dependence of results of the powers of intellect test, number knowledge test and the math anxiety measure. My research was realized under the patronage of the research realized at the Australian University, Sydney. The conclusion of the thesis focuses on the suggestions how to support the children's mathematical abilities development before they start attending school. The translation of two research methods is also the partial result. Key words: number sense, math anxiety, mathematical abilitiesen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV