Zobrazit minimální záznam

Nowhere and Somewhere: Utopia, Dystopia and Their Relative Location
dc.contributor.advisorPokorný, Martin
dc.creatorPomahač, Ondřej
dc.date.accessioned2017-05-08T13:08:28Z
dc.date.available2017-05-08T13:08:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/49414
dc.description.abstractPráce se zaměřuje na kritiku opozice utopie a dystopie, potažmo jejich definic jako žánru (žánrů) v několika teoretických reflexích, ilustrujících hlavní proudy teoretického pojímání utopie a dystopie, a na následnou analýzu vybraných exemplárních literárních textů označovaných jako utopie či dystopie. V první části je pozornost soustředěna na odhalování nedostatků vybraných definic a odmítnutí této snahy jako základu pro zkoumání vybraných literárních textů. Těmi jsou tzv. klasické utopie: Utopie Thomase Mora, Sluneční stát Tommasa Campanelly, Nová Atlantida Francise Bacona a texty typicky označované jako dystopické: My Jevgenije Zamjatina, Krásný nový svět Aldouse Huxleyho a 1984 George Orwella. Cílem druhé části práce je nabídnout komparativní přístup zkoumání vybraných textů na základě jejich jednotlivých vzájemných vztahů a jejich uspořádání (pravidel stavby), bez nutnosti hledání zastřešujících definic pojmů a podstaty utopie či dystopie.cs_CZ
dc.description.abstractThe work criticizes the dichotomy utopia - dystopia, especially the way the two are being defined as genres in some theoretical reflections representing that represent the main approaches to the theoretical concept of utopia and dystopia. The work also analyses sample literary texts traditionally labelled as utopias or dystopias. In the first part we review some definitions and present their shortcomings. Consequently, we reject the attempts to make general definitions as they fail to become reasonable basis for literary research. The texts being accounted for are the classical utopias and dystopias: Thomas More's Utopia, Tommaso Campanella's The City of the Sun, Francis Bacon's New Atlantis, Yevgeny Zamyatin's We, Aldous Huxley's Brave New World and George Orwell's 1984. The second part offers a comparative approach to the text analysis based on textual relationships and the assemblage of text (the rules for building the text structure). Apparently, such analysis spares the need to make general definitions of the terms and to look for the nature of utopia and dystopia.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleNikde a kdesi: Utopie, dystopie a jejich vzájemná polohacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-22
dc.description.departmentCentrum komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId84382
dc.title.translatedNowhere and Somewhere: Utopia, Dystopia and Their Relative Locationen_US
dc.contributor.refereeHrdlička, Josef
dc.identifier.aleph001405183
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAesthetics - Comparative Literatureen_US
thesis.degree.disciplineEstetika - Komparatistikacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Centrum komparatistikycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetika - Komparatistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAesthetics - Comparative Literatureen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zaměřuje na kritiku opozice utopie a dystopie, potažmo jejich definic jako žánru (žánrů) v několika teoretických reflexích, ilustrujících hlavní proudy teoretického pojímání utopie a dystopie, a na následnou analýzu vybraných exemplárních literárních textů označovaných jako utopie či dystopie. V první části je pozornost soustředěna na odhalování nedostatků vybraných definic a odmítnutí této snahy jako základu pro zkoumání vybraných literárních textů. Těmi jsou tzv. klasické utopie: Utopie Thomase Mora, Sluneční stát Tommasa Campanelly, Nová Atlantida Francise Bacona a texty typicky označované jako dystopické: My Jevgenije Zamjatina, Krásný nový svět Aldouse Huxleyho a 1984 George Orwella. Cílem druhé části práce je nabídnout komparativní přístup zkoumání vybraných textů na základě jejich jednotlivých vzájemných vztahů a jejich uspořádání (pravidel stavby), bez nutnosti hledání zastřešujících definic pojmů a podstaty utopie či dystopie.cs_CZ
uk.abstract.enThe work criticizes the dichotomy utopia - dystopia, especially the way the two are being defined as genres in some theoretical reflections representing that represent the main approaches to the theoretical concept of utopia and dystopia. The work also analyses sample literary texts traditionally labelled as utopias or dystopias. In the first part we review some definitions and present their shortcomings. Consequently, we reject the attempts to make general definitions as they fail to become reasonable basis for literary research. The texts being accounted for are the classical utopias and dystopias: Thomas More's Utopia, Tommaso Campanella's The City of the Sun, Francis Bacon's New Atlantis, Yevgeny Zamyatin's We, Aldous Huxley's Brave New World and George Orwell's 1984. The second part offers a comparative approach to the text analysis based on textual relationships and the assemblage of text (the rules for building the text structure). Apparently, such analysis spares the need to make general definitions of the terms and to look for the nature of utopia and dystopia.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Centrum komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990014051830106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV