Show simple item record

The body and corporality in the service of socialist realism
dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.creatorMarešová, Ina
dc.date.accessioned2021-03-25T18:47:05Z
dc.date.available2021-03-25T18:47:05Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/49369
dc.description.abstractIna Marešová Tělo a tělesnost ve službách socialistického realismu Abstrakt Diplomová práce si jako předmět své analýzy zvolila obrazy těla a tělesnosti v socialistickém realismu. Vychází přitom především z poezie, prózy a dobového tisku v letech 1945-1956 a v období tzv. normalizace v Československu. Jednotlivé podoby těla představuje pomocí systému binárních opozic (tělo individuální - kolektivní, veřejné - neveřejné, funkční - dysfunkční, mužské - ženské, krásné - ošklivé etc.), na jejichž základě se pokouší vyložit, jakým způsobem se přirozená symbolika těla stala nástrojem re-prezentujícím určitý hodnotový systém. Práce popisuje způsob vyrovnávání socialistického realismu s individualizovaným a fragmentárním tělem jako dědictvím naturalismu, avantgardy a surrealismu skrze přetvoření jedinečného těla do typizovaných podob (obrazy nepřítele, ženy, muže, vůdce). Tyto emblematické redukce byly v mnohých případech přebírány z populární literatury, kterou socialismus sice odmítal, ale která garantovala čtenářskou přitažlivost a srozumitelnost širokým vrstvám. Vrcholnou podobou těla pak tvořilo inscenování kolektivního těla skrze spartakiádní cvičení, které spoluvytvářelo mýtus národní jednoty, disciplinovanosti a připravenosti budovat nový svět.cs_CZ
dc.description.abstractIna Marešová The body and corporality in the service of socialist realism Abstract The thesis analyses images of the body and embodiment during socialist realism in poetry, prose and periodicals between 1945 and 1956 as well as during the so-called 'normalization' period in Czechoslovakia. Individual forms of embodiment are presented via a system of binary oppositions (individual - collective body, public - private, functional - dysfunctional, male - female, beautiful - ugly etc.), on the basis of which it attempts to demonstrate how the 'natural' symbolism of the body became a tool for representing a specific value system. The thesis describes the coming to terms of socialist realism with the individualised and fragmented body as a legacy of naturalism, the avant-garde and surrealism through the adaptation of the individual body to typified resemblances (images of the enemy, man, woman, leader). These emblematic reductions were, in many cases, taken from popular literature which, despite being rejected by socialism, guaranteed popularity amongst readers and was intelligible to the largest part of the population. The highest level of embodiment was the staging of the collective body, the 'spartakiada' performances, which were co-responsible for creating the myth of national unity, discipline and the will to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleTělo a tělesnost ve službách socialistického realismucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-22
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId84364
dc.title.translatedThe body and corporality in the service of socialist realismen_US
dc.contributor.refereeSchmarc, Vít
dc.identifier.aleph001394546
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - German Studiesen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Němčinacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Němčinacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - German Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csIna Marešová Tělo a tělesnost ve službách socialistického realismu Abstrakt Diplomová práce si jako předmět své analýzy zvolila obrazy těla a tělesnosti v socialistickém realismu. Vychází přitom především z poezie, prózy a dobového tisku v letech 1945-1956 a v období tzv. normalizace v Československu. Jednotlivé podoby těla představuje pomocí systému binárních opozic (tělo individuální - kolektivní, veřejné - neveřejné, funkční - dysfunkční, mužské - ženské, krásné - ošklivé etc.), na jejichž základě se pokouší vyložit, jakým způsobem se přirozená symbolika těla stala nástrojem re-prezentujícím určitý hodnotový systém. Práce popisuje způsob vyrovnávání socialistického realismu s individualizovaným a fragmentárním tělem jako dědictvím naturalismu, avantgardy a surrealismu skrze přetvoření jedinečného těla do typizovaných podob (obrazy nepřítele, ženy, muže, vůdce). Tyto emblematické redukce byly v mnohých případech přebírány z populární literatury, kterou socialismus sice odmítal, ale která garantovala čtenářskou přitažlivost a srozumitelnost širokým vrstvám. Vrcholnou podobou těla pak tvořilo inscenování kolektivního těla skrze spartakiádní cvičení, které spoluvytvářelo mýtus národní jednoty, disciplinovanosti a připravenosti budovat nový svět.cs_CZ
uk.abstract.enIna Marešová The body and corporality in the service of socialist realism Abstract The thesis analyses images of the body and embodiment during socialist realism in poetry, prose and periodicals between 1945 and 1956 as well as during the so-called 'normalization' period in Czechoslovakia. Individual forms of embodiment are presented via a system of binary oppositions (individual - collective body, public - private, functional - dysfunctional, male - female, beautiful - ugly etc.), on the basis of which it attempts to demonstrate how the 'natural' symbolism of the body became a tool for representing a specific value system. The thesis describes the coming to terms of socialist realism with the individualised and fragmented body as a legacy of naturalism, the avant-garde and surrealism through the adaptation of the individual body to typified resemblances (images of the enemy, man, woman, leader). These emblematic reductions were, in many cases, taken from popular literature which, despite being rejected by socialism, guaranteed popularity amongst readers and was intelligible to the largest part of the population. The highest level of embodiment was the staging of the collective body, the 'spartakiada' performances, which were co-responsible for creating the myth of national unity, discipline and the will to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantČinátlová, Blanka
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990013945460106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV