Show simple item record

The colour theories of the Enlightenment and their influence on avant-garde art
dc.contributor.advisorWittlich, Petr
dc.creatorBareš, David
dc.date.accessioned2017-05-08T08:44:59Z
dc.date.available2017-05-08T08:44:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/48316
dc.description.abstractMyšlení o barvách provází člověka od samotných počátků jeho uvědomělé existence. V centru mojí pozornosti bude estetické vnímání barev a významy, který jim byly přisuzovány ve výtvarném umění. Z tohoto hlediska se jimi zabývali již antičtí filosofové, velkou pozornost jim věnoval Aristoteles. Ve středověku nalezla symbolika barev své vyjádření u mistrů oltářních obrazů, kteří pracovali s alegorickými významy převzatými z mystické literatury. Návaznost nalézáme u Leonarda da Vinci, který středověkou symboliku propojil s vědecky exaktní definicí barevné perspektivy. Otevřel prostor pro exatní uvažování o barvách, které je spojeno s filosofy baroka Françoisem d'Aguilonem nebo René Descartem. Už ze stručného náhledu do historie teorie barev vyplývá, že se jedná o téma velmi obsáhlé a není možné se mu věnovat v jediné publikaci. Vybral jsem si tudíž pro zpracování užší oblast, která časově započíná vynalezením fyzikální teorie světla Isaakem Newtonem a končí s výkvětem avantgardních tendencí v umění první poloviny 20. století. Jelikož by se však i takto jednalo o nadměrně širokou problematiku, přistoupil jsem ještě k omezení tematickému, ve kterém se budu soustředit především na vlivy, které myšlení osvícenců a preromantiků zanechalo v umění moderních malířů. Ti se totiž ke slavným teoriím barev z konce 18. a...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of my thesis on colour theories of the Enlightenment and their influence on avant-garde art, was to show the different approaches of modernist artists to the tradition of colour research at the turn of the 18th and 19th centuries. The starting point of the text is the critical analysis of Newton's colour theory, which was conducted by Goethe. The emphasis on empirical experience, which laid the basis of this new science, had a big influence on the work of painter and friend Philipp Otto Runge. The synesthetic theory of George Field also shows an interesting connection to the work of the fin de siècle. The symbolist colour theories are discussed because of their importance to the artists who opened the path to abstract painting, for example Frantisek Kupka, Pieter Mondrian and Vasilij Kandinskij. A chapter was also dedicated to Robert Delaunay, who developed a very sophisticated explanation of how to represent movement in colour contrasts. The American synchronists, who were very proud of their specific artistic movement, were also inspired by Orphism. An important part of the thesis is the focus on Bauhaus artists. Some of them were influenced by the painter Adolf Hölzel, a native of Olmütz in Moravia, who was very interested in Goethe's Farbenlehre. Johannes Itten, a student of Goethe's, was the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectteorie barevcs_CZ
dc.subjecttheory of coloursen_US
dc.titleNauky o barvách v osvícenství a jejich vliv v umění avantgardycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-19
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId109919
dc.title.translatedThe colour theories of the Enlightenment and their influence on avant-garde arten_US
dc.contributor.refereeLahoda, Vojtěch
dc.identifier.aleph001390484
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csMyšlení o barvách provází člověka od samotných počátků jeho uvědomělé existence. V centru mojí pozornosti bude estetické vnímání barev a významy, který jim byly přisuzovány ve výtvarném umění. Z tohoto hlediska se jimi zabývali již antičtí filosofové, velkou pozornost jim věnoval Aristoteles. Ve středověku nalezla symbolika barev své vyjádření u mistrů oltářních obrazů, kteří pracovali s alegorickými významy převzatými z mystické literatury. Návaznost nalézáme u Leonarda da Vinci, který středověkou symboliku propojil s vědecky exaktní definicí barevné perspektivy. Otevřel prostor pro exatní uvažování o barvách, které je spojeno s filosofy baroka Françoisem d'Aguilonem nebo René Descartem. Už ze stručného náhledu do historie teorie barev vyplývá, že se jedná o téma velmi obsáhlé a není možné se mu věnovat v jediné publikaci. Vybral jsem si tudíž pro zpracování užší oblast, která časově započíná vynalezením fyzikální teorie světla Isaakem Newtonem a končí s výkvětem avantgardních tendencí v umění první poloviny 20. století. Jelikož by se však i takto jednalo o nadměrně širokou problematiku, přistoupil jsem ještě k omezení tematickému, ve kterém se budu soustředit především na vlivy, které myšlení osvícenců a preromantiků zanechalo v umění moderních malířů. Ti se totiž ke slavným teoriím barev z konce 18. a...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of my thesis on colour theories of the Enlightenment and their influence on avant-garde art, was to show the different approaches of modernist artists to the tradition of colour research at the turn of the 18th and 19th centuries. The starting point of the text is the critical analysis of Newton's colour theory, which was conducted by Goethe. The emphasis on empirical experience, which laid the basis of this new science, had a big influence on the work of painter and friend Philipp Otto Runge. The synesthetic theory of George Field also shows an interesting connection to the work of the fin de siècle. The symbolist colour theories are discussed because of their importance to the artists who opened the path to abstract painting, for example Frantisek Kupka, Pieter Mondrian and Vasilij Kandinskij. A chapter was also dedicated to Robert Delaunay, who developed a very sophisticated explanation of how to represent movement in colour contrasts. The American synchronists, who were very proud of their specific artistic movement, were also inspired by Orphism. An important part of the thesis is the focus on Bauhaus artists. Some of them were influenced by the painter Adolf Hölzel, a native of Olmütz in Moravia, who was very interested in Goethe's Farbenlehre. Johannes Itten, a student of Goethe's, was the...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV