Show simple item record

Fieldwork in soil biology
dc.contributor.advisorMourek, Jan
dc.creatorDufek, Dominik
dc.date.accessioned2017-05-08T08:16:49Z
dc.date.available2017-05-08T08:16:49Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/48202
dc.description.abstractTato práce didakticky zpracovává tři náměty terénních cvičení pro žáky základních škol a studenty nižších ročníků víceletých gymnázií. Dvě popisované lokality pro konání terénní výuky se nacházejí přímo na území hlavního města Prahy (Prokopské údolí, Meandry Botiče) a třetí lokalita leží 30 km jižně od Prahy (Medník). Všechna terénní cvičení jsou zaměřena na půdu, půdní biologii a ekologii těchto zvolených lokalit. Při práci v terénu studenti uplatňují činnostní výuku a výsledky úkolů zaznamenávají do pracovních listů. V první polovině práce v rámci literárního přehledu je popsána charakteristika zvolených lokalit, stručný popis půd a živé složky půd a vybrané metody studia půdních ekosystémů. Literární přehled uzavírá obecná charakteristika terénní výuky jako organizační formy vyučování, její cíle, metody a organizace. Vlastním výstupem celé práce je návrh tří terénních cvičení a metodický materiál pro učitele. Kapitola výsledky hodnotí všechny úlohy z pracovních listů a průběh dvou terénních cvičení, která autor ověřil ve školní praxi. Na konci práce v přílohách jsou umístěny pracovní listy pro studenty, jejich autorské řešení a dotazníky.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis didactically processes three proposals of fieldwork for intermediate school pupils and students of lower grades of grammar schools. Two of the described sites for field education are located directly in the capital city of Prague (Prokopské valley, Meanders of Botič) and the third locality lies 30 km south of Prague (Medník). All field exercises are focused on soil, soil biology and ecology of selected localities. During the fieldwork, students apply active learning and record their results in worksheets. The first half of the thesis is a literary review describing the characteristics of the selected sites, the soil and soil organisms and selected methods of study of soil ecosystems. The last part of the literary review deals with general characteristics of field training as an organizational teaching form, its aims, methods and organization. The actual output of the whole work is the proposal of three fieldworks and methodological materials for teachers. Individual tasks in the worksheets are analysed from the didactical point of view. Two of the fieldworks were tested in school practice by the author of the thesis. The course of the two fieldworks commented and the results of the students' works are evaluated. The annex of the theses contains worksheets for students, their correct...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectterénní cvičenícs_CZ
dc.subjectpůdacs_CZ
dc.subjectedafoncs_CZ
dc.subjectpůdní biologiecs_CZ
dc.subjectekologiecs_CZ
dc.subjectfieldworken_US
dc.subjectsoilen_US
dc.subjectedafonen_US
dc.subjectsoil biologyen_US
dc.subjectecologyen_US
dc.titleTerénní cvičení se zaměřením na půdní biologiics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-09
dc.description.departmentDepartment of Teaching and Didactics of Biologyen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId87592
dc.title.translatedFieldwork in soil biologyen_US
dc.contributor.refereeBlažová, Kateřina
dc.identifier.aleph001391389
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce didakticky zpracovává tři náměty terénních cvičení pro žáky základních škol a studenty nižších ročníků víceletých gymnázií. Dvě popisované lokality pro konání terénní výuky se nacházejí přímo na území hlavního města Prahy (Prokopské údolí, Meandry Botiče) a třetí lokalita leží 30 km jižně od Prahy (Medník). Všechna terénní cvičení jsou zaměřena na půdu, půdní biologii a ekologii těchto zvolených lokalit. Při práci v terénu studenti uplatňují činnostní výuku a výsledky úkolů zaznamenávají do pracovních listů. V první polovině práce v rámci literárního přehledu je popsána charakteristika zvolených lokalit, stručný popis půd a živé složky půd a vybrané metody studia půdních ekosystémů. Literární přehled uzavírá obecná charakteristika terénní výuky jako organizační formy vyučování, její cíle, metody a organizace. Vlastním výstupem celé práce je návrh tří terénních cvičení a metodický materiál pro učitele. Kapitola výsledky hodnotí všechny úlohy z pracovních listů a průběh dvou terénních cvičení, která autor ověřil ve školní praxi. Na konci práce v přílohách jsou umístěny pracovní listy pro studenty, jejich autorské řešení a dotazníky.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis didactically processes three proposals of fieldwork for intermediate school pupils and students of lower grades of grammar schools. Two of the described sites for field education are located directly in the capital city of Prague (Prokopské valley, Meanders of Botič) and the third locality lies 30 km south of Prague (Medník). All field exercises are focused on soil, soil biology and ecology of selected localities. During the fieldwork, students apply active learning and record their results in worksheets. The first half of the thesis is a literary review describing the characteristics of the selected sites, the soil and soil organisms and selected methods of study of soil ecosystems. The last part of the literary review deals with general characteristics of field training as an organizational teaching form, its aims, methods and organization. The actual output of the whole work is the proposal of three fieldworks and methodological materials for teachers. Individual tasks in the worksheets are analysed from the didactical point of view. Two of the fieldworks were tested in school practice by the author of the thesis. The course of the two fieldworks commented and the results of the students' works are evaluated. The annex of the theses contains worksheets for students, their correct...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV