Show simple item record

Jazyk a subjektivita v Portrétu
dc.contributor.advisorArmand, Louis
dc.creatorDudešek, Štěpán
dc.date.accessioned2017-05-08T07:52:07Z
dc.date.available2017-05-08T07:52:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/48108
dc.description.abstractJames Joyce v Portrétu umělce v jinošských letech opouští tradiční objektivní vyprávění a přiklání se k subjektivnějšímu způsobu psaní. Čtenář může vnímat příběh a postavy nejen prostřednictvím toho, co je napsáno, ale i jak je to napsáno. Joyce používá různé jazykové prostředky, aby tak ukázal různé styly, které vytváří pocit z různých hlasů. Je možno rozlišit čtyři hlavní registry: dětský jazyk, lyrický jazyk 19. století, jazyk katolické církve a složitější styl poslední kapitoly. Hlavní prostředky nastiňující dětský jazyk představují repetici, dětské výrazy, použití modality a otázky. Lyricky jazyk napodobuje Byrona a další básníky 19. století na příklad nadužíváním adjektiv, přehnanými metaforami a dalšími standardními básnickými figurami. Církevní jazyk se odráží v rituálních repeticích, archaických či biblických výrazech a těžkopádné dikci. Jazyk poslední kapitoly využívá přesných technických termínu k nápodobě tomistických a dalších scholastických textů. Zároveň využívá mnoho prvků z předešlých jazykových stylů, často však za účelem sebeironie. Všechny tyto prostředky z části nahrazují tradiční objektivní způsob vyprávění a pomáhají vytvořit různé subjektivity, které dávají zakusit jednotlivé postavy v Portrétu, především Štěpána Dedala.cs_CZ
dc.description.abstractIn A Portrait of the Artist as a Young Man Joyce shifts away from the traditional objective narration to a more subjective mode of writing. The reader can experience the story and the characters not only through what is actually written but also through how it is written. Joyce employs various language techniques to show different styles that create the feeling of different voices. Four major registers can be distinguished: a child's language, 19th century lyricism, the language of the Catholic school and the more complicated style of the last chapter. The prevalent techniques suggesting a child-like usage are manifested through repetition, childish expressions, use of modality and questions. Lyricism then draws on Byronic and other 19th century parallels, for instance the overuse of adjectives, elevated metaphors and frequent occurrence of standard poetic tropes. The language of the Church is reflected in sermon-like repetition, archaic words, biblical expressions and heavy diction. The language of the last chapter tries to use precise technical terms in an imitation of Thomist and other scholastic texts and manages to incorporate many of the previous elements as well, although often in a self-mocking way. All these techniques and devices in part substitute the traditional objective narrative and help to...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectperonaecs_CZ
dc.subjectlanguagecs_CZ
dc.subjectJoycecs_CZ
dc.subjectA Portraitcs_CZ
dc.subjectStephen Dedaluscs_CZ
dc.subjectchildcs_CZ
dc.subjectromanticcs_CZ
dc.subjectthe Churchcs_CZ
dc.subjectartistcs_CZ
dc.subjectperonaeen_US
dc.subjectlanguageen_US
dc.subjectJoyceen_US
dc.subjectA Portraiten_US
dc.subjectStephen Dedalusen_US
dc.subjectchilden_US
dc.subjectromanticen_US
dc.subjectthe Churchen_US
dc.subjectartisten_US
dc.titleThe Language and Subjectivity of a Portraiten_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-02-07
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId113706
dc.title.translatedJazyk a subjektivita v Portrétucs_CZ
dc.contributor.refereeVichnar, David
dc.identifier.aleph001464171
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studies - Latin Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistika - Latinacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistika - Latinacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studies - Latin Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csJames Joyce v Portrétu umělce v jinošských letech opouští tradiční objektivní vyprávění a přiklání se k subjektivnějšímu způsobu psaní. Čtenář může vnímat příběh a postavy nejen prostřednictvím toho, co je napsáno, ale i jak je to napsáno. Joyce používá různé jazykové prostředky, aby tak ukázal různé styly, které vytváří pocit z různých hlasů. Je možno rozlišit čtyři hlavní registry: dětský jazyk, lyrický jazyk 19. století, jazyk katolické církve a složitější styl poslední kapitoly. Hlavní prostředky nastiňující dětský jazyk představují repetici, dětské výrazy, použití modality a otázky. Lyricky jazyk napodobuje Byrona a další básníky 19. století na příklad nadužíváním adjektiv, přehnanými metaforami a dalšími standardními básnickými figurami. Církevní jazyk se odráží v rituálních repeticích, archaických či biblických výrazech a těžkopádné dikci. Jazyk poslední kapitoly využívá přesných technických termínu k nápodobě tomistických a dalších scholastických textů. Zároveň využívá mnoho prvků z předešlých jazykových stylů, často však za účelem sebeironie. Všechny tyto prostředky z části nahrazují tradiční objektivní způsob vyprávění a pomáhají vytvořit různé subjektivity, které dávají zakusit jednotlivé postavy v Portrétu, především Štěpána Dedala.cs_CZ
uk.abstract.enIn A Portrait of the Artist as a Young Man Joyce shifts away from the traditional objective narration to a more subjective mode of writing. The reader can experience the story and the characters not only through what is actually written but also through how it is written. Joyce employs various language techniques to show different styles that create the feeling of different voices. Four major registers can be distinguished: a child's language, 19th century lyricism, the language of the Catholic school and the more complicated style of the last chapter. The prevalent techniques suggesting a child-like usage are manifested through repetition, childish expressions, use of modality and questions. Lyricism then draws on Byronic and other 19th century parallels, for instance the overuse of adjectives, elevated metaphors and frequent occurrence of standard poetic tropes. The language of the Church is reflected in sermon-like repetition, archaic words, biblical expressions and heavy diction. The language of the last chapter tries to use precise technical terms in an imitation of Thomist and other scholastic texts and manages to incorporate many of the previous elements as well, although often in a self-mocking way. All these techniques and devices in part substitute the traditional objective narrative and help to...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990014641710106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV