Nadaní žáci v geografii
Gifted Students in Geography
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47933Identifikátory
SIS: 81276
Kolekce
- Kvalifikační práce [18910]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kühnlová, Hana
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
15. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nadání, nadaný žák v geografii, gymnaziální žák, Mezinárodní geografická olympiáda, požadavky k maturitní zkoušce ze zeměpisu, strukturovaný řízený rozhovor, rámcová analýzaKlíčová slova (anglicky)
gift, gifted student in geography, grammar school student, International Geography Olympiad, official Czech requirements for the graduation exam in geography, structured guided interview, framework analysisDiplomová práce je prvotním vstupem do problematiky nadaných žáků v geografii. Hlavním cílem práce je definovat nadaného žáka v geografii v gymnaziálním věku. Široké mezioborové téma je dále zúženo do dílčích výzkumných otázek. Před vlastním výzkumem jsou diskutovány základní teoretické přístupy k definici nadání obecně a k definici nadání v geografii. Vlastní výzkum je realizován prostřednictvím obsahového hodnocení otázek Mezinárodní geografické olympiády a strukturovaných řízených rozhovorů. Otázky Mezinárodní geografické olympiády jsou obsahově hodnoceny na základě vlastního strukturovaného hodnocení a jsou srovnány s požadavky maturitní zkoušky ze zeměpisu. Odpovědi získané při řízených rozhovorech jsou organizovány a interpretovány pomocí rámcové analýzy. Navzdory určitým problémům při získávání dat a jejich analýze jsou v závěru práce definovány hlavní znaky nadaného žáka v geografii v gymnaziálním věku.
This thesis is one of the first in the Czech Republic dealing with the theme of gifted students in geography. The main aim of the thesis is to define the character of gifted grammar school student in geography. This wide and interdisciplinary theme is then divided into several scientific subthemes and questions. The basic theoretical approaches to the definition of gifted students generally and gifted students in geography are discussed in the theoretical background. The research part contains of the content evaluation of the International Geography Olympiad and the outcomes of the structured guided interviews. The content of the questions of the International Geography Olympiad is evaluated through the own constructed structured evaluation and then these questions are compared to the official Czech requirements for the graduation exam in geography. The outcomes of the guided interview are organized and interpreted using the method of the framework analysis. Despite the few problems while getting and analysing the data, there are finally defined the main characteristics of the gifted grammar school student in geography in the summary of this thesis.