Možnosti osvětové činnosti v problematice biologických invazí u studentů SŠ
The possibilities of further education in biological invasion issue for secondary school students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47926Identifiers
Study Information System: 68091
Collections
- Kvalifikační práce [20084]
Author
Advisor
Referee
Král, Luboš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Physical Geography and Geoecology
Date of defense
15. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce metodou dotazníkového šetření zjišťuje, jaká je informovanost gymnaziálních studentů o problematice rostlinných invazí. V rámci této problematiky byla navržena a v praxi vyzkoušena modelová vyučovací hodina. Modelová hodina byla odučena v 5 třídách. Dotazníkové šetření bylo realizováno i ve třídách, kde tato hodina neproběhla. Použitý dotazník byl rozdělený na dvě části. První část zaměřenou na znalosti o invazních rostlinách vyplnilo 255 respondentů. V druhé části byly převážně otázky propojující ochranu přírody s problematikou rostlinných invazí. Také zde byly otázky, pomocí nichž byla zjišťována účinnost modelové hodiny. O rostlinných invazích nikdy neslyšelo přibližně 40% respondentů. V rámci okruhu znalostí je relativní četnost správných odpovědí ještě mnohem menší. Bylo zjišťováno, jestli názor studentů na řešení situace okolo invazních rostlin je ovlivněn přístupem k ekologické etice, který vyznávají.
This diploma thesis identifies thanks a questionnaire investigation, what is awareness of high school students about the issue of plant invasion. In this issue has been suggested and in the practise tested model lesson. The model lesson was taught in 5 classes. The questionnaire investigation was realized in the classes, where this model lesson has not taken place. This questionnaire was divided into two parts. The first part focused on knowledge of invasive plants filled 255 respondents. In the second part questions were connected conservation with the issue of plant invasions. Also there were questions, which was determinate by the effectiveness of the model lesson. 40% of respondents have never heard about the plant invasions. Within the circle of knowledge is the relative frequency of correct answers much smaller. It was found if student's view on solving the situation around invasive plants is affected with approach to environmental ethics, which they profess.