Spontánní aktivity dětí v přírodě a předškolní výchova
Spontaneous Activities of Children in Nature and Preschool Education
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47837Identifiers
Study Information System: 93252
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Neuman, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 3. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
NÁZEV: Spontánní aktivity dětí v přírodě a předškolní výchova AUTOR: Ivana Šircová KATEDRA: Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. ABSTRAKT: Práce se zabývá fenoménem spontánních aktivit dětí v přírodě a jeho projevem v mateřské škole. Cílem je popsat, charakterizovat a definovat tyto spontánní aktivity a interpretovat je v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Kvalitativní výzkum byl prováděn metodou zúčastněného pozorování. Terénní výzkum probíhal na zahradě mateřské školy. Prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje pohled učitelů mateřských škol na možnosti využití přírody pro činnosti. Výsledkem je sestavený inventář činností dětí v přírodě, vybrané typické případy situací spontánních aktivit a principy metodické reflexe spontánních aktivit dětí v přírodě. Práce uvádí spontánní aktivity dětí v přírodě do kontextu předškolní výchovy. Zdůrazňuje potřebu jim porozumět a upozorňuje na možnost pedagogického využití spontánních aktivit. Spontánní aktivity dětí v přírodě jsou projevem skutečné samostatnosti dítěte. Obsahují potenciality pro osobnostní rozvoj. Vyžadují důvěru a zvyšují požadavky na profesní kompetence učitelů mateřských škol. KLÍČOVÁ SLOVA: Příroda - spontánní aktivity - rozvoj osobnosti předškolního dítěte - mateřská škola -...
TITLE: Spontaneous activities of children in nature and preschool education AUTHOR: Ivana Šircová DEPARTMENT: Department of Primary Education SUPERVISOR: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. ABSTRACT: The dissertation deals with the phenomenon of spontaneous activities of children in nature and its manifestation in kindergarten. The aim is to describe, characterize and define these spontaneous activities and interpret them in the context of the Framework for Preschool Education. Qualitative research was conducted using participant observation. Field research was carried out in the garden of kindergarten. Through the survey finds kindergarten teachers look for possibilities of using nature for activities. The result is a compiled inventory of the activities of children in nature, selected cases of typical situations of spontaneous activities and the principles of methodological reflection of spontaneous activities of children in nature. The dissertation shows spontaneous activities of children in nature in the context of preschool education. It emphasizes the need to understand and points to the possibility of educational use of spontaneous activities. Spontaneous activities of children in nature are manifestations of real child's autonomy. Contain the potentiality for personal development. Spontaneous activities...