Show simple item record

The Aspects of "Skaz" (On the B. M. Eikenbaum's Theory of Literature)
dc.contributor.advisorSvatoň, Vladimír
dc.creatorKosáková, Hana
dc.date.accessioned2018-10-30T00:49:35Z
dc.date.available2018-10-30T00:49:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/47538
dc.description.abstractPráce Aspekty skazu (K literárněteoretickému uvažování B. M. Ejchenbauma) se věnuje fenoménu narativní strategie, kterou B. Ejchenbaum na přelomu 10. a 20. let 20. století pojmenoval termínem "skaz". Badatel nabídl koncept, který skaz vysvětluje jako specifickou narativní formu, vyrůstající z oblasti spontánního mluveného vyprávění. Východiskem rozboru jsou tři Ejchenbaumovy studie: Iluze skazu [Illjuzija skaza, 1918], Jak je udělán Gogolův Plášť [Kak sdělana Šiněl' Gogolja, 1918] a Leskov a současná próza [Leskov i sovremennaja proza, 1925], u nichž jsou sledovány konstanty ve vymezení pojmu i posuny v traktování problematiky. Cílem práce je nejen prozkoumat Ejchenbaumovu koncepci, ale nabídnout i další možnosti výkladu a problém skazovosti spojit s širším polem úvah. Výklad je rozdělen do dvou částí: důraz první je položen na teoretické uchopení problematiky, kdežto těžiště druhé je v interpretacích konkrétních uměleckých textů. Je zde načrtnut kontext formalistického přemítání o literatuře jakožto báze, odkud Ejchenabumovo uvažování vyrůstá. Nastíněna je rovněž recepce Ejchenbaumova návrhu, která se pohybovala od vřelého přijetí (zejména v rámci formální školy), přes ostrou kritiku až k dalšímu rozvíjení. Osu tvoří vystoupení dvou kritiků: V. V. Vinogradova a M. Bachtina, v jejichž analýzách se ale...cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis entitled The Aspects of ‚Skaz' (On the B. M. Eikhenbaum's Theory of Literature) concerns with the narrative strategy, which B. Eikhenbaum during the 1th and 2nd decade of the 20th century called ‚skaz'. The scholar offered a concept explaning skaz as the specific narrative form closely connected with the spontaneous verbal praxis. The starting point of my explanation are three Eikhenbaum's studies: The Illusion of Skaz (1918), How Gogol's ‚Overcoat' Is Made (1918) and Leskov and Contemporary Prose (1925). On this material are shown both the constants and the shifts in the outlining of the skaz problematic. The goal of the thesis is to examine Eikhenbaum's concept on the one 128 hand, and to offer the further potential readings and relate the task with the larger field of reflectations on the other hand. The explanation is devided into two parts: whereas the emphasis of the first of them is laid on the theoretical explanation of the problem, the second one deals with the interpretations of certain works of art. Therefore, in the beginning is displayed the context of formalist attitude to the literature as a basis, from which grows Eikhenbaum's own theory. The reception of it is outlined further - it ranges from a glowing reception (within formalism) across the sharp refusal then to further...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleAspekty skazu (k literárněteoretickému uvažování B.M. Ejchenbauma)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-04-19
dc.description.departmentInstitute of Slavonic and East European Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav slavistických a východoevropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId102023
dc.title.translatedThe Aspects of "Skaz" (On the B. M. Eikenbaum's Theory of Literature)en_US
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
dc.contributor.refereeKubíček, Tomáš
dc.identifier.aleph001458860
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSlavic Literature Studiesen_US
thesis.degree.disciplineSlovanské literaturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSlovanské literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enSlavic Literature Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce Aspekty skazu (K literárněteoretickému uvažování B. M. Ejchenbauma) se věnuje fenoménu narativní strategie, kterou B. Ejchenbaum na přelomu 10. a 20. let 20. století pojmenoval termínem "skaz". Badatel nabídl koncept, který skaz vysvětluje jako specifickou narativní formu, vyrůstající z oblasti spontánního mluveného vyprávění. Východiskem rozboru jsou tři Ejchenbaumovy studie: Iluze skazu [Illjuzija skaza, 1918], Jak je udělán Gogolův Plášť [Kak sdělana Šiněl' Gogolja, 1918] a Leskov a současná próza [Leskov i sovremennaja proza, 1925], u nichž jsou sledovány konstanty ve vymezení pojmu i posuny v traktování problematiky. Cílem práce je nejen prozkoumat Ejchenbaumovu koncepci, ale nabídnout i další možnosti výkladu a problém skazovosti spojit s širším polem úvah. Výklad je rozdělen do dvou částí: důraz první je položen na teoretické uchopení problematiky, kdežto těžiště druhé je v interpretacích konkrétních uměleckých textů. Je zde načrtnut kontext formalistického přemítání o literatuře jakožto báze, odkud Ejchenabumovo uvažování vyrůstá. Nastíněna je rovněž recepce Ejchenbaumova návrhu, která se pohybovala od vřelého přijetí (zejména v rámci formální školy), přes ostrou kritiku až k dalšímu rozvíjení. Osu tvoří vystoupení dvou kritiků: V. V. Vinogradova a M. Bachtina, v jejichž analýzách se ale...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis entitled The Aspects of ‚Skaz' (On the B. M. Eikhenbaum's Theory of Literature) concerns with the narrative strategy, which B. Eikhenbaum during the 1th and 2nd decade of the 20th century called ‚skaz'. The scholar offered a concept explaning skaz as the specific narrative form closely connected with the spontaneous verbal praxis. The starting point of my explanation are three Eikhenbaum's studies: The Illusion of Skaz (1918), How Gogol's ‚Overcoat' Is Made (1918) and Leskov and Contemporary Prose (1925). On this material are shown both the constants and the shifts in the outlining of the skaz problematic. The goal of the thesis is to examine Eikhenbaum's concept on the one 128 hand, and to offer the further potential readings and relate the task with the larger field of reflectations on the other hand. The explanation is devided into two parts: whereas the emphasis of the first of them is laid on the theoretical explanation of the problem, the second one deals with the interpretations of certain works of art. Therefore, in the beginning is displayed the context of formalist attitude to the literature as a basis, from which grows Eikhenbaum's own theory. The reception of it is outlined further - it ranges from a glowing reception (within formalism) across the sharp refusal then to further...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav slavistických a východoevropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV