Zobrazit minimální záznam

Education to spirituality
dc.creatorNovotný, Miroslav
dc.date.accessioned2021-03-26T08:06:26Z
dc.date.available2021-03-26T08:06:26Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/47476
dc.description.abstractCílem této práce je vytvořit pedagogickou koncepci výchovy ke spiritualitě. Snažím se o zmapování různých pohledů na lidskou spiritualitu. Spiritualita je jedním z důležitých témat filozofie, proto se tomuto pohledu věnuji nejvíce. Následuje psychologie, v jejímž rámci se projevuje snaha uchopit tento pojem vědeckým způsobem. Všímám si také změn ve vnímání pojmu spiritualita, a to jak ve vztahu k náboženství, tak i k užívání tohoto pojmu, který je ekvivalentní s dříve častěji používaným pojmem duchovnost. Okrajově zmiňuji též některé teorie týkající se spirituality z oblasti biologie, kvantové fyziky a výzkumů mozku. Po uvedení některých východisek, z kterých lze vytvořit pojmový aparát, docházím k vlastní definici spirituality, konkretizuji výchovu ke spiritualitě, včetně uvedení cílů, metod a forem této výchovy. Součástí práce je i menší výzkum, v kterém se snažím zjistit, jaká je míra spirituality respondentů, co vše tuto míru ovlivňuje, jakými formami a metodami respondenti rozvíjí svoji spiritualitu. Předpokládám, že by tato práce mohla sloužit jako příručka pro pedagogy, kteří by se problematikou spirituality zabývali. V závěrečné části této práce uvádím praktický návrh pro výukový program rozvoje spirituality, který jsem sestavil pro Waldorfské lyceum v Semilech, kde jsem působil jako učitel.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this work is to create a pedagogical concept of the education for spirituality. I try to map the various views of human spirituality. The spirituality is one of the important philosophy topics, so I dedicated this view most. Next is the psychology, within witch I strive to grab this term in a scientific way. I also notice the changes in the perception of the term spirituality, namely in the relation to the religion, as well as to the usage of this term, which is equivalent to the previously frequently used term inwardness. Marginally I also mention some theories related to the spirituality in the field of biology, quantum physics and brain research. After the initiation of some way outs, from which can be created the conceptual apparatus, I come to my own definition of the spirituality, I concretize the education to the spirituality including the initiation of goals, methods and means of this education. The part of this work is also a small study, in which I try to find out, what is the degree of the respondents spirituality, what forms and methods do the respondents evolve their spirituality and I am looking for the contexts between the respondents characteristics by practicing the various technics and the spirituality rate. I suppose that this work could serve as a guide for teachers who would...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectspiritualityen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectspiritualitacs_CZ
dc.subjectvýchovacs_CZ
dc.titleVýchova ke spiritualitěcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-04-06
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId120351
dc.title.translatedEducation to spiritualityen_US
dc.contributor.refereeStrouhal, Martin
dc.contributor.refereePelikán, Jiří
dc.identifier.aleph001532935
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csCílem této práce je vytvořit pedagogickou koncepci výchovy ke spiritualitě. Snažím se o zmapování různých pohledů na lidskou spiritualitu. Spiritualita je jedním z důležitých témat filozofie, proto se tomuto pohledu věnuji nejvíce. Následuje psychologie, v jejímž rámci se projevuje snaha uchopit tento pojem vědeckým způsobem. Všímám si také změn ve vnímání pojmu spiritualita, a to jak ve vztahu k náboženství, tak i k užívání tohoto pojmu, který je ekvivalentní s dříve častěji používaným pojmem duchovnost. Okrajově zmiňuji též některé teorie týkající se spirituality z oblasti biologie, kvantové fyziky a výzkumů mozku. Po uvedení některých východisek, z kterých lze vytvořit pojmový aparát, docházím k vlastní definici spirituality, konkretizuji výchovu ke spiritualitě, včetně uvedení cílů, metod a forem této výchovy. Součástí práce je i menší výzkum, v kterém se snažím zjistit, jaká je míra spirituality respondentů, co vše tuto míru ovlivňuje, jakými formami a metodami respondenti rozvíjí svoji spiritualitu. Předpokládám, že by tato práce mohla sloužit jako příručka pro pedagogy, kteří by se problematikou spirituality zabývali. V závěrečné části této práce uvádím praktický návrh pro výukový program rozvoje spirituality, který jsem sestavil pro Waldorfské lyceum v Semilech, kde jsem působil jako učitel.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this work is to create a pedagogical concept of the education for spirituality. I try to map the various views of human spirituality. The spirituality is one of the important philosophy topics, so I dedicated this view most. Next is the psychology, within witch I strive to grab this term in a scientific way. I also notice the changes in the perception of the term spirituality, namely in the relation to the religion, as well as to the usage of this term, which is equivalent to the previously frequently used term inwardness. Marginally I also mention some theories related to the spirituality in the field of biology, quantum physics and brain research. After the initiation of some way outs, from which can be created the conceptual apparatus, I come to my own definition of the spirituality, I concretize the education to the spirituality including the initiation of goals, methods and means of this education. The part of this work is also a small study, in which I try to find out, what is the degree of the respondents spirituality, what forms and methods do the respondents evolve their spirituality and I am looking for the contexts between the respondents characteristics by practicing the various technics and the spirituality rate. I suppose that this work could serve as a guide for teachers who would...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeN
dc.contributor.consultantŠubrová, Anežka
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN
dc.identifier.lisID990015329350106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV