Show simple item record

K poetice ceremonie: studie k současné indiánské literatuře
dc.contributor.advisorUlmanová, Hana
dc.creatorNagyová, Petra
dc.date.accessioned2017-05-08T03:31:02Z
dc.date.available2017-05-08T03:31:02Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/47474
dc.description.abstractČeské resumé Na počátku mé práce nazvané Towards the Poetics of Ceremony stála otázka: Jak přistupovat k současné indiánské literatuře v evropském kulturním kontextu? V širokém slova smyslu jde o problematiku interpretace exotické etnické literatury vůbec. Specifikum indiánské literatury spočívá v tom, že čeští a další středoevropští čtenáři se indiány a indiánskou tématikou měli možnost setkávat (třebaže zprostředkovaně) už od dětství, ať už ve formě dobrodružných "mayovek" nebo jejich úspěšných filmových verzí. A právě v tom je problém: naše představy jsou zkreslené, jde o kulturní stereotypy. V Předmluvě své práce je označuji jako "stereotyping practice". Jedním z cílů mé rigorózní práce je ukázat, že k plodné interpretaci díla jako je Ceremony (Obřad) od Leslie Marmon Silkové je třeba se od stereotypů a zažitých představ oprostit, vnímat indiánské autory v kontextu celé americké literatury a nehledat pro ně žádné zvláštní kategorie či postupy, jež by odhalovaly "indiánskost" předkládaného textu. Americké versus indiánské problematice se věnuji v Úvodu práce. Řešení, které posléze v práci nabízím, je založeno na jednoduché myšlence: čím více úhlů pohledu, tím menší nebezpečí vytváření stereotypů a menší riziko nad-interpretace. Východiskem pro mou studii románu Obřad je obecné jakobsonovské komunikační...cs_CZ
dc.description.abstractEnglish resumé ! The basic question behind my thesis Towards the Poetics of Ceremony is: How shall one treat contemporary Indian literature in the context of European culture? In a broad sense I deal with the question of reading and interpreting exotic ethnic literature in general. What is specific about Indian literature is the fact that Czech and other central European readers have usually had the opportunity to come in touch (however indirectly) with the Indian subject since childhood, both in the form of adventurous stories from Karl May and their successful film adaptations. ! And that is the problem: our concepts are twisted and biased, they are cultural stereotypes. In the Foreword to my thesis I call the process "stereotyping practice". On of the aims of my thesis is to show that for a fruitful interpretation of a work like Ceremony written by L.M. Silko it is necessary to look away from the stereotypes and deep-rooted concepts, to understand Indian authors in the context of the whole American literature and not seek any special categories or methods which would reveal "the Indianess" of the text. The American-versus-Indian question is dealt with in the Introduction. ! The solution I gradually offer in my work is based on a simple idea: the more points of view, the lesser danger of stereotyping...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleTowards the poetics of ceremony: a study in contemporary native American literatureen_US
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-11-22
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId50376
dc.title.translatedK poetice ceremonie: studie k současné indiánské literatuřecs_CZ
dc.contributor.refereeJindra, Miroslav
dc.identifier.aleph001580803
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csČeské resumé Na počátku mé práce nazvané Towards the Poetics of Ceremony stála otázka: Jak přistupovat k současné indiánské literatuře v evropském kulturním kontextu? V širokém slova smyslu jde o problematiku interpretace exotické etnické literatury vůbec. Specifikum indiánské literatury spočívá v tom, že čeští a další středoevropští čtenáři se indiány a indiánskou tématikou měli možnost setkávat (třebaže zprostředkovaně) už od dětství, ať už ve formě dobrodružných "mayovek" nebo jejich úspěšných filmových verzí. A právě v tom je problém: naše představy jsou zkreslené, jde o kulturní stereotypy. V Předmluvě své práce je označuji jako "stereotyping practice". Jedním z cílů mé rigorózní práce je ukázat, že k plodné interpretaci díla jako je Ceremony (Obřad) od Leslie Marmon Silkové je třeba se od stereotypů a zažitých představ oprostit, vnímat indiánské autory v kontextu celé americké literatury a nehledat pro ně žádné zvláštní kategorie či postupy, jež by odhalovaly "indiánskost" předkládaného textu. Americké versus indiánské problematice se věnuji v Úvodu práce. Řešení, které posléze v práci nabízím, je založeno na jednoduché myšlence: čím více úhlů pohledu, tím menší nebezpečí vytváření stereotypů a menší riziko nad-interpretace. Východiskem pro mou studii románu Obřad je obecné jakobsonovské komunikační...cs_CZ
uk.abstract.enEnglish resumé ! The basic question behind my thesis Towards the Poetics of Ceremony is: How shall one treat contemporary Indian literature in the context of European culture? In a broad sense I deal with the question of reading and interpreting exotic ethnic literature in general. What is specific about Indian literature is the fact that Czech and other central European readers have usually had the opportunity to come in touch (however indirectly) with the Indian subject since childhood, both in the form of adventurous stories from Karl May and their successful film adaptations. ! And that is the problem: our concepts are twisted and biased, they are cultural stereotypes. In the Foreword to my thesis I call the process "stereotyping practice". On of the aims of my thesis is to show that for a fruitful interpretation of a work like Ceremony written by L.M. Silko it is necessary to look away from the stereotypes and deep-rooted concepts, to understand Indian authors in the context of the whole American literature and not seek any special categories or methods which would reveal "the Indianess" of the text. The American-versus-Indian question is dealt with in the Introduction. ! The solution I gradually offer in my work is based on a simple idea: the more points of view, the lesser danger of stereotyping...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV