Show simple item record

Development and structure of phonological skills in early preschool age
dc.contributor.advisorSeidlová Málková, Gabriela
dc.creatorKulhánková, Eliška
dc.date.accessioned2018-02-09T11:57:41Z
dc.date.available2018-02-09T11:57:41Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/47456
dc.description.abstractThe development and structure of very early phonological skills were semi longitudinally examined in 127 preschool children (mean age in T1 was 46 months and in T2 56,5 months). Children were assessed by three test of phonological awareness (Syllable matching, Syllable blending and Phoneme matching) and by two tests of phonological processes (Nonword repetition test and Rapid naming). Nonparametric statistical methods demonstrate no gender differences, except the Phoneme matching task in T1, girls were slightly better. The structure of phonological skills was examined by exploratory factor analysis. Results indicate that in younger children the performance have been explained by two factors: (a) Matching (Syllable matching and Phoneme matching tasks) and (b) Synthesis and Phonological short-term memory. Nevertheless the eigenvalue of the second factor lies on the border of acceptance. Rapid naming was independent dimension. In older children factor analysis revealed one factor, which was called Phonological awareness a Phonological short-term memory (all test of phonological awareness and Nonword repetition). Rapid naming was independent again. Our results supports two dimensional model of phonological skills in preschool age: a) dimension of phonological awareness and short-term phonological...en_US
dc.description.abstractVývoj a struktura fonologických dovedností byly semi-longitudinálně posuzovány u intaktních dětí raného předškolního věku (n=127; průměrný věk v T1 46 měsíců, v T2 52,5 měsíců). Děti podstoupily tři zkoušky fonologického uvědomování (Rozpoznávání slabik, Skládání slabik, Rozpoznávání fonémů) a dva testy fonologických procesů (Opakování pseudoslov, Rychlé jmenování). Neparametrické statistické metody neukázaly na hladině významnosti 5% statisticky významný rozdíl mezi chlapci a dívkami v úrovni fonologických dovedností, jedinou výjimkou byl v mladším věku test Rozpoznávání hlásek, kdy byly dívky lepší. Struktura fonologických dovedností byla posuzována explorační faktorovou analýzou. Výsledkem pro mladší věk jsou dva faktory: (a) Rozpoznávání (Rozpoznávání slabik a Rozpoznávání fonémů) a (b) Syntéza a krátkodobá fonologická paměť (Skládání slabik a Opakování pseudoslov). Nicméně vlastní hodnota druhého faktoru leží na hranici akceptovatelnosti. Rychlé jmenování se ukázalo jako nezávislá dovednost. Pro starší věk přinesla faktorová analýza jeden faktor, pojmenovaný jako Fonologické uvědomování a krátkodobá fonologická paměť (obsahoval všechny zkoušky fonologického uvědomování i Opakování pseudoslov). Rychlé jmenování bylo opět nezávislé. Výsledky podporují dvojdimenzionální model fonologických...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectphonological skillsen_US
dc.subjectpreschool childrenen_US
dc.subjectassessment of phonological skillsen_US
dc.subjectstructure and development of phonological skillsen_US
dc.subjectfonologické dovednostics_CZ
dc.subjectpředškolní dětics_CZ
dc.subjectdiagnostika fonologických dovednostícs_CZ
dc.subjectstruktura a vývoj fonologických dovednostícs_CZ
dc.titleVývoj a struktura fonologických dovedností v raném předškolním věkucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-05
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId119937
dc.title.translatedDevelopment and structure of phonological skills in early preschool ageen_US
dc.contributor.refereeKucharská, Anna
dc.identifier.aleph001504926
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVývoj a struktura fonologických dovedností byly semi-longitudinálně posuzovány u intaktních dětí raného předškolního věku (n=127; průměrný věk v T1 46 měsíců, v T2 52,5 měsíců). Děti podstoupily tři zkoušky fonologického uvědomování (Rozpoznávání slabik, Skládání slabik, Rozpoznávání fonémů) a dva testy fonologických procesů (Opakování pseudoslov, Rychlé jmenování). Neparametrické statistické metody neukázaly na hladině významnosti 5% statisticky významný rozdíl mezi chlapci a dívkami v úrovni fonologických dovedností, jedinou výjimkou byl v mladším věku test Rozpoznávání hlásek, kdy byly dívky lepší. Struktura fonologických dovedností byla posuzována explorační faktorovou analýzou. Výsledkem pro mladší věk jsou dva faktory: (a) Rozpoznávání (Rozpoznávání slabik a Rozpoznávání fonémů) a (b) Syntéza a krátkodobá fonologická paměť (Skládání slabik a Opakování pseudoslov). Nicméně vlastní hodnota druhého faktoru leží na hranici akceptovatelnosti. Rychlé jmenování se ukázalo jako nezávislá dovednost. Pro starší věk přinesla faktorová analýza jeden faktor, pojmenovaný jako Fonologické uvědomování a krátkodobá fonologická paměť (obsahoval všechny zkoušky fonologického uvědomování i Opakování pseudoslov). Rychlé jmenování bylo opět nezávislé. Výsledky podporují dvojdimenzionální model fonologických...cs_CZ
uk.abstract.enThe development and structure of very early phonological skills were semi longitudinally examined in 127 preschool children (mean age in T1 was 46 months and in T2 56,5 months). Children were assessed by three test of phonological awareness (Syllable matching, Syllable blending and Phoneme matching) and by two tests of phonological processes (Nonword repetition test and Rapid naming). Nonparametric statistical methods demonstrate no gender differences, except the Phoneme matching task in T1, girls were slightly better. The structure of phonological skills was examined by exploratory factor analysis. Results indicate that in younger children the performance have been explained by two factors: (a) Matching (Syllable matching and Phoneme matching tasks) and (b) Synthesis and Phonological short-term memory. Nevertheless the eigenvalue of the second factor lies on the border of acceptance. Rapid naming was independent dimension. In older children factor analysis revealed one factor, which was called Phonological awareness a Phonological short-term memory (all test of phonological awareness and Nonword repetition). Rapid naming was independent again. Our results supports two dimensional model of phonological skills in preschool age: a) dimension of phonological awareness and short-term phonological...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV