Zobrazit minimální záznam

Literary and psychological specifics of fairy tales as a genre
dc.contributor.advisorKučera, Miloš
dc.creatorŠimotová, Eva
dc.date.accessioned2021-05-19T13:44:19Z
dc.date.available2021-05-19T13:44:19Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/47412
dc.description.abstractMy Diploma Thesis has a theoretical character. I dealt with fairy tales as a genre. I worked only with the folkloric fairy tales that are different from the modern ones in the way of universality. In the first part I looked for characteristic features of these stories from the literary and psychological point of view. I focused on time and place expression and how the fairy tale deals with the identity of characters and typical phenomenon of the good and the bad. Through these principles children can easily identify with the heroes of stories and therefore they help to solve specific developmental crisis and also to reach individual autonomy and integrity. For me, the theoretical basis was psychoanalysis and thus I followed the fairy tales theory of Bruno Bettelheim. I used this theory in the second part of my thesis as well. The interpretation of four fairy tales: Litte Red Riding- of individual motives. Besides the different options how to interpret it I also compared the different versions of these stories. At the end I tried to have a critical view on Bettelheim's approach and also to find the mistakes that he made either at psychoanalysis application or at fairy tales interpretation.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce má teoretický charakter. Zabývala jsem se pohádkami jako žánrem. Pracovala jsem pouze s pohádkami folklorními, které se od těch moderních liší svou univerzálností. V první části jsem hledala charakteristické rysy těchto vyprávění z hlediska literatury a psychologie. Zaměřila jsem se na vyjádření místa a času, na to, jak zachází pohádka s identitou postav a charakteristickým tématem dobro versus zlo. Tyto principy pohádek totiž slouží ke snadnější identifikaci dětí s hrdiny příběhů a napomáhají tak k řešení specifických vývojových krizí a k dosažení autonomie a integrity jedince. Teoretickým východiskem mi byla psychoanalýza, navazuji tak na teorii pohádek Bruno Bettelheima. Tu používám i ve druhé části práce, kde jsou uvedeny interpretace čtyř pohádek - Červená karkulka, Perníková chaloupka, Sněhurka, Hrnečku, vař! Jedná se o určení hlavního tématu a výklad jednotlivých motivů. Kromě odlišných možností výkladu jsem porovnávala i různé verze těchto příběhů. V závěru jsem se pokusila o kritický pohled na Bettelheimův přístup a snažila se nalézt chyby, které udělal jak při aplikování psychoanalýzy, tak při interpretaci pohádek.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectfolkloric fairy talesen_US
dc.subjectinterpretationsen_US
dc.subjectcharacteristic featuresen_US
dc.subjectBruno Bettelheimen_US
dc.subjectfolklórní pohádkycs_CZ
dc.subjectinterpretacecs_CZ
dc.subjectcharakteristické rysycs_CZ
dc.subjectBruno Bettelheimcs_CZ
dc.titleLiterární a psychologická specifika pohádek jako žánrucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-02-01
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId117377
dc.title.translatedLiterary and psychological specifics of fairy tales as a genreen_US
dc.contributor.refereeKlusák, Miroslav
dc.identifier.aleph001441962
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csDiplomová práce má teoretický charakter. Zabývala jsem se pohádkami jako žánrem. Pracovala jsem pouze s pohádkami folklorními, které se od těch moderních liší svou univerzálností. V první části jsem hledala charakteristické rysy těchto vyprávění z hlediska literatury a psychologie. Zaměřila jsem se na vyjádření místa a času, na to, jak zachází pohádka s identitou postav a charakteristickým tématem dobro versus zlo. Tyto principy pohádek totiž slouží ke snadnější identifikaci dětí s hrdiny příběhů a napomáhají tak k řešení specifických vývojových krizí a k dosažení autonomie a integrity jedince. Teoretickým východiskem mi byla psychoanalýza, navazuji tak na teorii pohádek Bruno Bettelheima. Tu používám i ve druhé části práce, kde jsou uvedeny interpretace čtyř pohádek - Červená karkulka, Perníková chaloupka, Sněhurka, Hrnečku, vař! Jedná se o určení hlavního tématu a výklad jednotlivých motivů. Kromě odlišných možností výkladu jsem porovnávala i různé verze těchto příběhů. V závěru jsem se pokusila o kritický pohled na Bettelheimův přístup a snažila se nalézt chyby, které udělal jak při aplikování psychoanalýzy, tak při interpretaci pohádek.cs_CZ
uk.abstract.enMy Diploma Thesis has a theoretical character. I dealt with fairy tales as a genre. I worked only with the folkloric fairy tales that are different from the modern ones in the way of universality. In the first part I looked for characteristic features of these stories from the literary and psychological point of view. I focused on time and place expression and how the fairy tale deals with the identity of characters and typical phenomenon of the good and the bad. Through these principles children can easily identify with the heroes of stories and therefore they help to solve specific developmental crisis and also to reach individual autonomy and integrity. For me, the theoretical basis was psychoanalysis and thus I followed the fairy tales theory of Bruno Bettelheim. I used this theory in the second part of my thesis as well. The interpretation of four fairy tales: Litte Red Riding- of individual motives. Besides the different options how to interpret it I also compared the different versions of these stories. At the end I tried to have a critical view on Bettelheim's approach and also to find the mistakes that he made either at psychoanalysis application or at fairy tales interpretation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990014419620106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV