Inkluzivní praxe ve vzdělávání dětí-uprchlíků
Inclusive Practice in Education of Refugee Children
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47336Identifiers
Study Information System: 100091
CU Caralogue: 990014030120106986
Collections
- Kvalifikační práce [19965]
Author
Advisor
Referee
Šotolová, Eva
Šiklová, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 11. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
děti-uprchlíci, inkluzivní vzdělávání, právo na vzdělání, podpůrná opatřeníKeywords (English)
refugee children, inclusive education, right to education, support provisionNÁZEV: Inkluzivní praxe ve vzdělávání dětí-uprchlíků AUTOR: Markéta Bačáková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky PedF UK Český odborný výzkum v oblasti vzdělávání dětí-uprchlíků v současné době téměř neexis- tuje, přestože mezinárodně se jedná o téma hojně zkoumané a diskutované. Jeho důležitost je dána jednak vysokou zranitelností osob prchajících z vlasti z důvodu persekuce, stejně jako hlediskem lidských práv zakotveným v mnoha mezinárodních úmluvách spolu se současnými pedagogickými trendy, jako je inkluzivní vzdělávání. Zahraniční výzkum navíc ukazuje, že děti-uprchlíci nabízí společnosti zcela unikátní a nezastupitelný pohled na vzdělávací systém. Naslouchání jejich hlasům tak má potenciál nám pomoci nacházet nové odpovědi na stále se zvyšující diverzitu školní populace, a to nejenom v České republice. Předkládaný projekt disertační práce si klade za cíl podpořit diskusi v oblasti vzdělávacích zkušeností dětí-uprchlíků na území České republiky a zároveň také reflektovat zahraniční praxi zemí s mnohaletou zkušeností s mezinárodní migrací. Práce staví na případové studii skupiny přesídlených barmských uprchlíků v České republice a klade si otázku,...
TITLE: Inclusive Practice in Education of Refugee Children AUTHOR: Markéta Bačáková DEPARTMENT: Department of Special Education Research in refugee education is currently almost non-existent in the Czech Republic, even though internationally, it represents a topic much researched and debated. Its importance lies within the high vulnerability of persons fleeing their homes due to persecution as well as within the area of human rights enshrined in many international conventions together with the current educational trends, such as the inclusive education. Moreover, international research shows that refugee children provide us with an utmost unique view on the education system. Listening to their voices, therefore, has the potential to help us find new answers for the ever-increasing diversity in school population. The presented doctoral project aims to support the discussion in the area of educational experiences of refugee children in the Czech Republic and simultaneously, to reflect the practice of countries with long experience with international migration. The thesis builds on a case study of a group of resettled Burmese refugees in the Czech Republic and poses the question whether these children and their families have the possibility to fully enjoy the right to education embedded in many...