Masmédia a jejich vliv na společnost (Agenda-setting - na příkladu analýzy titulních stran deníku MF DNES)
The Influence of Mass Media on Society
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4728Identifiers
Study Information System: 20821
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Referee
Holubec, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce nabízí v teoretické části vhled do problematiky mediálního vlivu se zaměřením na informační funkci, tedy na zpravodajství. Praktická část se zaměřila na jednu konkrétní oblast - na problematiku nastolování témat (agenda-setting). Pomocí metody kvantitativní obsahové analýzy bylo prozkoumáno 448 titulků, které se objevily na titulních stranách 76 vydání deníku Mladá Fronta DNES z období 1. prosinec 2005 až 31. leden 2006. Bylo stanoveno 37 tématických kategorií, každý titulek byl zařazen do jedné nebo několika z nich. Výsledkem analýzy je přehled četnosti jednotlivých témat na prvních stranách nejčtenějšího českého celostátního seriózního deníku. Analýza potvrdila předpoklad, že ne všechna důležitá témata jsou na prvních stranách zastoupena stejně. Největší prostor je věnován domácímu politickému dění, ovšem pouze jeho elitám, především vládním, daleko méně opozičním stranám. Na titulní stranu se v průběhu sledovaných třech měsíců ani jednou neprobojovala žádná neparlamentní strana nebo politické sdružení. Dále analýza ukazuje, že velká pozornost je věnovaná tématům obecně považovaným za masově atraktivní - katastrofám, nehodám, kriminalitě a jiným hrozbám. V závěru je práce je ke kvantitativní analýze připojen kvalitativní rozbor několika jevů, na které obsahová analýza poukázala.
Práce nabízí v teoretické části vhled do problematiky mediálního vlivu se zaměřením na informační funkci, tedy na zpravodajství. Praktická část se zaměřila na jednu konkrétní oblast - na problematiku nastolování témat (agenda-setting). Pomocí metody kvantitativní obsahové analýzy bylo prozkoumáno 448 titulků, které se objevily na titulních stranách 76 vydání deníku Mladá Fronta DNES z období 1. prosinec 2005 až 31. leden 2006. Bylo stanoveno 37 tématických kategorií, každý titulek byl zařazen do jedné nebo několika z nich. Výsledkem analýzy je přehled četnosti jednotlivých témat na prvních stranách nejčtenějšího českého celostátního seriózního deníku. Analýza potvrdila předpoklad, že ne všechna důležitá témata jsou na prvních stranách zastoupena stejně. Největší prostor je věnován domácímu politickému dění, ovšem pouze jeho elitám, především vládním, daleko méně opozičním stranám. Na titulní stranu se v průběhu sledovaných třech měsíců ani jednou neprobojovala žádná neparlamentní strana nebo politické sdružení. Dále analýza ukazuje, že velká pozornost je věnovaná tématům obecně považovaným za masově atraktivní - katastrofám, nehodám, kriminalitě a jiným hrozbám. V závěru je práce je ke kvantitativní analýze připojen kvalitativní rozbor několika jevů, na které obsahová analýza poukázala.