Show simple item record

Code-switching of standard and colloquial Czech as a didactics problem
dc.contributor.advisorŠebesta, Karel
dc.creatorČihák, Jan
dc.date.accessioned2020-11-26T17:31:45Z
dc.date.available2020-11-26T17:31:45Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/47069
dc.description.abstractJan Čihák Code-switching of standard and colloquial Czech as a didactics problem Summary This dissertation examines the process of code-switching between so called standard and colloquial Czech in the process of education, especially in the language used by teachers in the classroom. Discussion about increasing use of colloquial Czech in broader situations and functions (based on previous research) among linguists is still present in various linguistic journals as it appears to be one of the central sociolinguistic problems of the Czech language. The main problems discussed in this dissertation are to what extent is the code-switching present in the teachers' speech in the classroom, what functions does it have in this specific area of communication and what (if any) are the features of code-switching to be considered for further teaching of Czech. In the theoretical part, different functional aspects of, and linguistic points of view on this phenomenon in Czech language are analysed with regard to its impact on the education of contemporary Czech in secondary schools. The author also analyses the requirements on teachers' use of language set by curricular documents and relevant linguistic papers, according to which there appears to be less emphasis at present on the use of standard Czech in classrooms,...en_US
dc.description.abstractJan Čihák Střídání spisovné a obecné češtiny jako didaktický problém Abstrakt Tato dizertační práce se zabývá střídáním kódů spisovné a obecné češtiny v procesu vyučování na středních školách, především pak v řeči učitelů. Diskuse lingvistů o vzrůstajícím užívání obecné češtiny v širších komunikačních situacích a funkcích (založené na předchozích výzkumech) je stale přítomna na stránkách lingvistických časopisů, zdá se tedy, že problematika střídání kódů v češtině je jedním z centrálních sociolingvistických problem současné češtiny. Hlavní problém, kterým se práce zabývá, je otázka, do jaké miry se střídání kódů projevuje v řeči učitelů ve výukovém dialogu, jaké funkce střídání má v této specifické komunikační oblasti a které aspekty střídání kódů je potřeba vzít v úvahu pro další pojetí vyučování češtiny. V teoretické části jsou probírány různé aspekty tohoto jevu a lingvistické názory na střídání kódů s ohledem na didaktické vyústění. Dále jsou v práci podrobeny analýze současné požadavky, které odborná literatura klade na řeč učitele při vyučování - zdá se, že dnes se méně akcentuje spisovnost a na důležitosti nabývá spíš požadavek souvislého, logického a jasného vyjadřování učitelů (ale i studentů). Na tuto analýzu navazuje pojednání o středoškolských učebnicích, jehož hlavním cílem je interpretace...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleStřídání spisovné a obecné češtiny jako didaktický problémcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-29
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId93125
dc.title.translatedCode-switching of standard and colloquial Czech as a didactics problemen_US
dc.contributor.refereeVybíral, Petr
dc.contributor.refereeKvítková, Naděžda
dc.identifier.aleph001390481
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csJan Čihák Střídání spisovné a obecné češtiny jako didaktický problém Abstrakt Tato dizertační práce se zabývá střídáním kódů spisovné a obecné češtiny v procesu vyučování na středních školách, především pak v řeči učitelů. Diskuse lingvistů o vzrůstajícím užívání obecné češtiny v širších komunikačních situacích a funkcích (založené na předchozích výzkumech) je stale přítomna na stránkách lingvistických časopisů, zdá se tedy, že problematika střídání kódů v češtině je jedním z centrálních sociolingvistických problem současné češtiny. Hlavní problém, kterým se práce zabývá, je otázka, do jaké miry se střídání kódů projevuje v řeči učitelů ve výukovém dialogu, jaké funkce střídání má v této specifické komunikační oblasti a které aspekty střídání kódů je potřeba vzít v úvahu pro další pojetí vyučování češtiny. V teoretické části jsou probírány různé aspekty tohoto jevu a lingvistické názory na střídání kódů s ohledem na didaktické vyústění. Dále jsou v práci podrobeny analýze současné požadavky, které odborná literatura klade na řeč učitele při vyučování - zdá se, že dnes se méně akcentuje spisovnost a na důležitosti nabývá spíš požadavek souvislého, logického a jasného vyjadřování učitelů (ale i studentů). Na tuto analýzu navazuje pojednání o středoškolských učebnicích, jehož hlavním cílem je interpretace...cs_CZ
uk.abstract.enJan Čihák Code-switching of standard and colloquial Czech as a didactics problem Summary This dissertation examines the process of code-switching between so called standard and colloquial Czech in the process of education, especially in the language used by teachers in the classroom. Discussion about increasing use of colloquial Czech in broader situations and functions (based on previous research) among linguists is still present in various linguistic journals as it appears to be one of the central sociolinguistic problems of the Czech language. The main problems discussed in this dissertation are to what extent is the code-switching present in the teachers' speech in the classroom, what functions does it have in this specific area of communication and what (if any) are the features of code-switching to be considered for further teaching of Czech. In the theoretical part, different functional aspects of, and linguistic points of view on this phenomenon in Czech language are analysed with regard to its impact on the education of contemporary Czech in secondary schools. The author also analyses the requirements on teachers' use of language set by curricular documents and relevant linguistic papers, according to which there appears to be less emphasis at present on the use of standard Czech in classrooms,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV