Multikulturní výchova na základních školách v České republice
Multiculture Education in Czech Basic Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46920Identifikátory
SIS: 103670
Kolekce
- Kvalifikační práce [18438]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jelínková, Marie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
1. 2. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Multikulturní výchova, minority, odlišnosti, xenofobie, opatřeníKlíčová slova (anglicky)
Multicultural education, minorities, dissimilarities, xenofobia, problem-solvingPostoje české veřejnosti k menšinám jsou poměrně negativní až xenofobní. Vlivem globalizace neustále stoupá počet imigrantů v naší společnosti, a proto je nezbytné připravit, prostřednictvím multikulturní výchovy, budoucí generace na život v pluralitní společnosti a na respektování odlišného způsobu života. Proto se ve své diplomové práci zabývám otázkou, jak multikulturní výchova funguje v praxi. Cílem práce je, prostřednictvím kvalitativního výzkumu (analýzy dokumentů a případové studie), zjistit, jaké jsou aktivity státu, neziskového sektoru a pedagogů a jaké jsou případné nedostatky v oblasti multikulturní výchovy. Dalším cílem je zjistit, jaké jsou výsledky multikulturní výchovy, tedy znalosti žáků a zda multikulturní výchovu ovlivňuje zastoupení menšin ve škole. Tato hypotéza se nepotvrdila a výzkum ukázal, že rozdílné zastoupení menšin ve škole výuku multikulturní výchovy neovlivňuje. Co však multikulturní výchovu může negativně ovlivňovat, jsou média, nevhodné či nedostupné výukové materiály, nedostatečná příprava pedagogů a kontrola multikulturní výchovy v praxi, což způsobuje, že žáci sice jsou poměrně dobře informovaní, ale přesto se u nich objevují negativní postoje k menšinám.
Czech society's attitudes to minorities are relatively negative or xenophobic. Due to globalization is the number of immigrants in our society permanently rising and that's why it's necessary to prepare next generations, via multicultural education, to living in plural society and to respecting different ways of life. That's why I deal with the question, how multicultural education works in practice in my diploma thesis. The aim is trough qualitative research (document analysis and case study) find out activities of state, non-governmental sector and teachers and possible shortcomings in multicultural education. Another aim is to explore results of multicultural education that means knowledge of students and whether the number of minorities in school could affect multicultural education. This hypothesis wasn't validated and the research exposed that different number of minorities in school doesn't affect the education. However, what could negatively affect multicultural education are medium, unsuitable educational materials, unsatisfactory training of teachers and control of multicultural education in practice, causing that students are quite good informed on the one hand, nevertheless they got negative attitudes to minorities on the other hand.